هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

المجزرة الجديدة

OSKASAN
Hesham
farida
مصرية
Smart
elhram
10 مشترك

صفحة 3 من اصل 5 الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4, 5  الصفحة التالية

المجزرة الجديدة - صفحة 3 Empty رد: المجزرة الجديدة

مُساهمة من طرف مصرية السبت 03 يناير 2009, 11:01 pm

بيقولوا فى اقتحام برى بكره
زي ما بدأ القصف يوم السبت اللي فات بالرغم من إنه يوم محرم فيه الحرب عند اليهود حسب علمي، بدأ الاقتحام البري اليوم السبت أيضا.

تعالوا نسمع جايز نطلع شحنة الانفعال اللي جوانا وإحنا قاعدين بنتفرج على الكارثة دي ولسة بنقول نساعدهم ولا منساعدهمش خلونا نفتكر يعني إيه عروبة ويعني إيه وطن عربي:

يا بركان الغضب

فدائي

خللي السلاح صاحي

ومن كلمات صلاح جاهين وكلمات السنباطي غنت أم كلثوم لفلسطين - راجعين بقوة السلاح

مصرية
مصرية
عضو ألفى

انثى

مُساهمة من طرف مصرية الأحد 04 يناير 2009, 1:41 pm

مصرية
مصرية
عضو ألفى

انثى

مُساهمة من طرف Hesham الأحد 04 يناير 2009, 8:15 pm

ANID

غزة بتضيع

ناسها بيموتوا

واحنا قاعدين

وفاكر .. انك انت مش حد تانى .. اللى كان عاجبك جداً توقيع زميلنا العزيز اللى بيقول:

أخشى أن تصبح الخيانة يوماً .. وجهة نظر

بس بأفكرك

ودعواتك للمقاومين فى غزة.
Hesham
Hesham
عضو مئوى

ذكر

http://heshamelsadr.blogspot.com

مُساهمة من طرف مصرية الإثنين 05 يناير 2009, 6:34 pm

على فكرة الموضوع كبر وتشعب ووصل لمرحلة كنت أتخيل أنها آخر حاجة ممكن نوصل لها، خصوصا هنا.

في المنتدى ده.
اللي اتعمل مخصوص علشان كلنا عارفين نوايا بعض ومحدش بياخد الكلام بحساسية من التاني وبنقدر ونغفر وبنسامح وبنعاتب.

يوم ما قررنا نيجي هنا جينا وإحنا بنقول ده بيتنا ومش حنسيبه، حنضرب بعض ونتخانق جواه وبعدين نضحك على اللي قلناه ونسلم على بعض في موضوع تاني.

الأعصاب مشدودة
والأخبار كتيرة
والواحد مبقاش قادر يسيطر على نفسه جوة بيته والتنفس الوحيد له هو هنا وسط أصدقائه.

ليه مبنغفرش لبعض؟
عايزين الصراحة، أناكمان زعلانة، وزعلانة من سمارت بالذات، لإنه فهم كل الكلام بالمشقلب ومسابش فرصة لحد يشرحله، وبعدين رديت عليه ولا عبرني ومن يومها مكتبش ولا كلمة في المنتدى.

بس شخصيا، إديته عذره، عارفة إن الأعصاب مشدودة وحنرجع تاني نتكلم ونتصافى ونتصالح ويومها كنت حعاتبه، بس مش النهاردة.

أتكلم بصراحة أكبر، فيه ناس زعلانين من بعض في الموضوع ده، والنتيجة إنهم قرروا عدم العودة للمنتدى مرة تانية، علشان كده قررت أقرا تاني واحدة واحدة معاكوا ونشوف بالاقتباسات كلام كل واحد ورد كل واحد على الكلام وفي الآخر نقرر سوا الموضوع محتاج فعلا نزعل لدرجة نسيب البيت ونمشي زي ما بيعملوا الشباب ويروحوا في هجرة لبلاد تانية، ولا لأ.

حبتدي من الصفحة التالتة:
مواضيع قالت:
و خسارة اللي كنت حساه إتجاه بعض الأعضاء ثبت صحته.
رد هشام:
ونمسح أم الموضوع من المنتدى لو نتيجته حتكون كده

حسك عينك .. اوعى .. تشككى فى نوايا حد مصرى مهما كان رأيه أو مهما خرف فى كلامه.
اعتبريهم مش فاهمين .. اعتبريهم جاهلين بالحقائق .. اعتبريهم مضللين .. اعتبريهم متحمسين بدون عقل .. اعتبريهم زي ما تعتبريهم
لكن إياك .. تحسى تجاههم أى إحساس مش مظبوط.

حلو لغاية كده؟
يعني مواضيع كانت زعلانة وهشام قالها بالنيابة عن كل المصريين إن كلنا بنحب فلسطين وكلنا بنحب مصر وممكن فيه ناس يكونوا مش فاهمين من وحهة نظر ناس تانية لكن مش معنى كده إن نيتهم وحشة.

فريدة قالت:
العزيزة مواضيع لولا غلاوتك عندي كنت هزعل منك بقوة سبعة ريشتر
اوعي تزعلي مننا كمصريين لاننا قلبا وقالبا مع الشعب الفلسطيني المقهور
يعني حصل عتاب وشرح للموقف مع تأكيد على الكلام اللي قاله هشام من إننا كلنا كمصريين مع القضية الفلسطينية.
كملت فريدة:
طبعا ليا عتاب علي هشام علشان بيتكلم معانا بصفة مسيحيين مش كمصريين
الحقيقة يا فري زي ما وعدتك أنا قريت مداخلة هشام أكتر من مرة وحاولت أفهم ليه فهمتي كده معرفتش. اللي فهمته وحد يشرحلي لو كنت غلط؛ هو بيقول إننا كلنا مصريين وكل المصريين بيحبوا مصر ولو تصادف إن فريدة وأوسكا وسمارت وهم مسيحيين الديانة كان لهم رأي مش شايفة إنه صح فمتفتكريش إن ده لإنهم مسيحيين بالعكس فيه أبطال مصريين مسيحيين كتير جدا يضرب بهم المثل.

اقري تاني الكلام يا فري وحكمي عقلك مش عواطفك بصي:
ولو قصدك (والله أعلم) انهم علشان مسيحيين فمشاعرهم وأراءهم طالع منها ريحة مش حلوة .. تبقى غلطانة برضو.
لأن المسيحيين طلع منهم أبطال مخلصين أساميهم منورة تاريخنا وبالذات فى الصراع العربى الإسرائيلى، زى الشهيد جول جمال والمناضل جورج حبش وغيرهما.
بالنسبة لمقصد مواضيع فهي أكدتلي إن مش قصدها اللي اتفهم غلط ده ووعدت بكتابة رد للشرح والتوضيح في أقرب فرصة تقدر تكتب فيها بس هي عندها برد جامد مش قادرة تكتب.

نكمل باقي التعليقات ونشوف الكلام اللي مزعل الناس من بعض:
سمارت قال:
معاكم حق ..
نوايا بعض الأعضاء قد اتضحت فى هذا الموضوع ..
وبدى واضحاً أنهم يكرهون الفلسطينيين .. ويحبون اسرائيل ..

بل انهم غير وطنيون ..
لا يحبون لمصر أن تكون كبيرة الدول العربية وكل دول المنطقة ..

فهُم يريدون لمصر أن تظل منكسرة .. ومنحنية الهامة ..
وتظل أداة طيعة لاسرائيل ولأمريكا ..
أهه ده الكلام اللي حقيقي زعلني يا سمارت وعايز ترد عليا أو لأ على راحتك بس بجد بجد جبت الكلام ده منين؟
مين شكك للحظة في وطنية أي حد في الموضوع ده؟
بالعكس المشكلة إن كلنا وطنيين زيادة عن اللزوم بس كل واحد بسحب بطريقته، إنت بتحب بطريقة اللي بيقول ملناش دعوة علشان مفيش حاجة تصيبنا، وفيه ناس تانيين شايفيين إن التعبير عن الحب ده هو بالحماية والهجوم وإظهار القوة للعدو هي خير وسيلة للدفاع.

إنت مع الرأي الأول وأنا مع الرأي التاني، ليه بقى قلبتها إن الكلام تشكيك في الوطنية؟

أما باقي كلامك فأنا رديت عليه قبل كده ووضحت إن مش المسلم بس اللي بيجير اللي بيحتاجه؛ لأ والمسيحي كمان، وقلت واتفق معايا الكاتب إبراهيم عيسى في الجزء اللي إنت اقتبسته إن لولا النجاشي ملك الحبشة مسيحي الديانة أجار المهاجرين المسلمين الأوائل كان زمان الرسالة جايز انتهت وجايز اتغيرت أحداث تاريخية كتير وإننا ندين للنجاشي ملك الحبشة باعتباره بطل لإنه أجار المسلمين من كفار مكة آنذاك.
يعني الموضوع مش مسلم ومسيحي الموضوع موضوع مبدأ.

دولفين سمايل في رأيي كانت بتنادي بنفس اللي بقوله أنا وهشام وهو إن اللي بيحصل ده كله مخطط من إسرائيل لتشويه سمعة مصر وبنعترض على الشتائم اللي بتتعرض لا مصر زينا زي فريدة ود. أدهم وأوسكاسان وسمارت. كل الفرق إن أنا ودولفين وهشام بنطالب بالآتي من مداخلة دولفين سمايل:
اولا : التبرعات والدعم والادوية والدكاتره

هما بيروحوا وبيصلوا صحيح بس لازم يبقى بصورة اكبر

دة طبعا بجانب مقاطعة كل شىء بيتصل باسرائيل مع عمل سياسى محكم من الحكومة وهو سحب السفير المصرى وطرد الاسرائيلى على الاقل

وعلى الاكتر وقف التعامل مع اسرائيل فى الغاز الطبيعى

ثانيا: تغطية اعلامية حقيقية لكل مساهمات مصر فى الموضوع مع تنشيط التغطية السياسية عشان نعرف اية اللى بيتم من جانبنا مش بصوت الاعلام الموجه اللى ملوش لزمة دة

ويبقى فى اعلام بيتابع وبيسجل وبينادى باقى اهل البلد

جملة تانية زعلت ناس برضه هنا في المنتدى والحقيقة قريتها 3 مرات لغاية دلوقتي علشان أوصل لنفس اللي وصلهم معرفتش. الجملة على لسان هشام بيوجها لسمارت:
بعد كلام كل الناس المحترمين (اللى مش تبع الحكومة المصرية طبعاً) فى الصحف والبرامج الفضائية
الكلام هنا عن الناس المحترمين من وجهة نظره اللي في القنوات الفضائية والصحف، يعني الكلام على الصحف والبرامج الفضائية لكن لما الكلام كان عن أعضاء في المنتدى مكانش فيه كلام عن محترمين أو غير محترمين لإننا بالبديهة لو مبنحترمش بعض مش حنرد على بعض ولو مبنحترمش بعض مش حنتواجد في مكان واحد. أرجو لو كلامي غلط راجعوني فيه لإن ده اللي وصلني.
يعني هل معقول حد يتكلم مع ناس هو مبيحترمهمش ويفضفض معاهم ويقولهم وجيعته؟
الحقيقة أشك.
وباقي مداخلة هشام شعرت فيها كما شعر الكثير بالغيظ والانفعال اللي كان بيتكلم به يعني هل معقول حد يكون عنده المشاعر دي ويجي يكلم ناس مش بيحترمهم؟
أكتر كلام معبر عن اللي عايزة أقوله هو اللي د. أدهم قاله في مداخلته:
بالطبع ماحدث فى غزة فى الايام القليلة الماضية اصابنا جميعا بالاحباط والتوتر وقد ظهر ذلك واضحا فى مداخلات اعضاء المنتدى الاعزاء , ونظرا لعدم استطاعتى المشاركة لعطل فنى زادنى احباطا وزادنى اقتناعا بدور المنتدى فى التخفيف من وقع الاحداث على النفس بكتابة ما يجول داخلى وما احمله من غضب عارم لما يحدث على الساحة من احداث واخراج شحنة الغضب خلال كتابة المداخلة وهذا من ايجابيات منتدانا العزيز بالرغم من وجود سلبية واحدة وهى امكانية اصابة احد الاعضاء بدفعة من هذه الشحنات الغاضبة مما يؤثر سلبا على السلوك العام والمتفق عليه تلقائيا بين الاعضاء , وهذا ماحدث بالفعل داخل المنتدى وادى الى وجود توتر وحساسية زائدة فى تقبل مداخلات الاخرين بصدر رحب واسباب ذلك تعود الى ان الغضب سيطر على داخلنا ولم يعد هناك مكان لتقبل المزيد واصبح فى داخلنا حالة من الاستنفار والقلق لما يحدث على الساحة من احداث مؤلمة .
كلمة تانية زعلت الناس برضه:
مش البابا شنودة برضو هو اللى قال انه ضد السلام مع الصهاينة وهو اللى حرم التطبيع وحرم السفر لفلسطين طول ما هى محتلة؟؟
يوم لما المحامي اللي رافع قضية على شيخ الأزهر بعد تصريحاته الأخيرة عن إنه ميعرفش إن غزة في حصار، استشهد بقرار البابا شنودة ده وقال بدل ما كان شيخ الأزهر يقول حصار إيه وقرف إيه يا ريته كان عمل زي البابا شنودة.

يعني الجملة المقتبسة دي تكريم وإعلاء من شأن البابا شنودة مش إهانة أو أي حاجة لا سمح الله.
أما هذه الجملة والجمل المقتبسة التالية هي على ما أظن رد على سمارت لإنه في مداخلته الأخيرة كان بيقول إننا بنبص للموضوع من وجهة نظر إسلامية بحتة وتأكيد على إن الدين المسيحي نفسه بيعترض على اللي بيحصل في غزة وبيقول إننا لازم ناخد موقف:
ليه فى الموضوع ده نسيتوه؟؟ ليه مش واخدين بالكم من كلامه وتعاليمه وأوامره؟؟
ما سمعتوش بطريرك الكنيسة الأرثوذوكسية فى القدس إمبارح وهو بيصرخ وبيطلب نفس اللى بيطلبه كل الناس اللى انتم معترضين عليهم؟؟

يا ترى يا سمارت .. هو كمان حتتهمه بأنه ينظر للموضوع من وجهة نظر دينية؟؟
فريدة ردت على الكلام ده وقالت:
وده يحزن لان زي ما انت شايف فيه ناس زينا لهم نفس الراي
حزاني علي اللي بيحصل علي غزة لكن مدركين ان التعاطف والمساعدة حاجة والغيرة علي مصر مفيهاش اي مساومة
فريدة يا حبيبتي بتقولي في ناس زينا لهم نفس الرأي والبابا شنودة مش بيقبل مزايدة على مصر، طيب ما أنا وهشام ودولفين وأدهم وكل اللي اتكلموا في الموضوع ده لنا نفس الرأي زيك بالضبط وكلنا لا نقبل المزايدة على مصر.
كل اللي بنقوله خلونا نلحق دلوقتي مصر اللي الضرب على حدودها قبل ما يدخل الضرب جواها وبعدين نحاسب اللي بيتكلموا عليها. لإن مينفعش نسيب الضرب على حدود مصر ونقعد نقول للناس عيب اللي بتقولوه ده ومصر عمرها ما تعمل كده.

اللي يقول يقول بس يا حبيبتي النهاردة كان في ضرب على معبر رفح من جانب إسرائيل والمعبر اتقفل.

هنا مربط الفرس، مصر على حدودها دولة ملهاش عهد ونفسها نفسها تدخل بأي طريقة، علشان كده بنقول لازم نسيب اللي بيشتم يشتم المهم نقولهم إحنا موجودين بأي طريقة مش مهم هي إيه المهم نقولها علشان نردعهم ونبعدهم عنا.

كلمة تانية زعلت الناس:
كل ما أفتكر أو حد يفكرنى بالكلام التافه الزائف المغلوط بتاع هما ليه عاوزين مصر تحاربلهم وهما قاعدين يتفرجوا .. وليه ما يحاربوش هنا؟ .. ألف حوالين نفسى مش قادر أصدق .. هل ده هو اللى بيسموه هبل؟؟ والا اللى بيسموه استهبال؟؟
هو مين هنا قال "ليه عاوزين مصر تحاربلهم؟" محدش قال كده لإن بمنتهى البساطة كلنا اتفقنا على إن مصر مينفعش تحارب لا لها ولا لغيرها، لإن الظروف الاقتصادية الداخلية لمصر مش حتساعدها، وقال البعض إن أقصى ما يمكن فعله هو إنها تهدد بإلغاء المعاهدة أو سحب السفير أو وقف تصدير الغاز واعترض الآخرون على ذلك. لكن محدش قال: ليه مصر تحاربلهم؟
صح ولا حد قال كده وأنا مأخدتش بالي؟

يبقى ليه زعلتوا إذا كان الكلام مش عليكوا؟ أرجو لو أنا فهمت الكلام غلط يا هشام توضح لإن ده اللي فهمته، إنك بتتكلم في العموم مش على أعضاء المنتدى بالذات.

في النهاية اسمحولي أقتبس من آخر مداخلة لي، الرسالة الأخيرة اللي أحب أوجهها للجميع:
أخيرا، بعد شوية مراجعة للنفس لاقيت نفسي ضد فتح المعبر، مش علشان لو الفلسطينيين دخلوا حيفجروا ويضربوا والكلام ده، لإنه ببساطة في علم الله لكن لإن ممكن بمنتهى السهولة عند إعلان فتح المعبر وأثناء تدفق أهل غزة ما بين الجهة الفلسطينية وإلى الجهة المصرية يحصل من إسرائيل زي ما حصل في 67 ويضربوهم بالطائرات ووقتها حتبقى مذبحة بمعنى الكلمة ومش حيلاقوا حتة يستخبوا فيها.

أرجو التفكير مرة تانية، إسرائيل عدونا قبل ما تكون عدو لفلسطين، حماس مش السبب الأساسي في الحرب دي كلها تلاكيك، مصر لازم تعمل حاجات دبلوماسية واستريجية للضغط على إسرائيل.

اللي بيحصل في الدول العربية النهاردة ضد مصر حييجي يوم ويتحاسبوا عليه بس مش دلوقتي لما القصة تخلص وبوش ربنا ياخده أخذ عزيز مقتدر ونبتدي نفوق، وقتها نعاتب ونلوم ونقول إزاي تزايدوا على دور مصر؟ إزاي مفكرتوش إن أكيد مصر مربوطة بحاجة زب ما كلكوا مربوطين؟

بس مش دلوقتي كل شئ وله وقته.

على فكرة أول امبارح تقريبا كان القاهرة اليوم بيصور من معبر رفح، وهم واقفين حصل ضرب في غزة.
مش بس صوت الضرب كنا سامعينه من وراء المعبر على الأراضي المصرية، لأ صوت دعاء الناس أن ينجيهم الله كان مسموع.

تخيلوا الضرب فين؟
الضرب جوة مصر؟
يا مصريين مصر في خطر، العدو على الباب ومستني يدخل، لو فضلنا في تهاون وملناش دعوة حنلاقيهم في لحظة جوة العريش.
لو أهل العريش مكانوش عارفين كده كانوا قالوا خلونا بعيد لإنهم أول ناس حيتضروا لو مصر اتدخلت لكن هم عارفين إن مصر حتتضر كده ولا كده علشان كده أهل العريش مش بيبطلوا مظاهرات.

أتمنى اللي زعلان يقول زعلان ليه ومن إيه مش يتقمص ويسكت ويبطل يشارك وخلاص.
وأرجو تصحيح أي شئ جانبني فيه الصواب في أي كلمة أو توضيح أنا فهمته ووصلته.
مصرية
مصرية
عضو ألفى

انثى

مُساهمة من طرف farida الإثنين 05 يناير 2009, 8:21 pm

على فكرة الموضوع كبر وتشعب ووصل لمرحلة كنت أتخيل أنها آخر حاجة ممكن نوصل لها، خصوصا هنا.

في المنتدى ده.
اللي اتعمل مخصوص علشان كلنا عارفين نوايا بعض ومحدش بياخد الكلام بحساسية من التاني وبنقدر ونغفر وبنسامح وبنعاتب.

مصرية بجد انا متاثرة بمكالمتك ومحاولتك اننا كصحبة منتفرقش

انا كمان بعد تجربة سابقة مكنتش متخيلة للحظة اننا ممكن نتحاور ونقلل من شان بعض في الحوار
طول عمرنا بنختلف ومعنديش مشكلة حد يقولي رايك غلط من فوق لتحت
لكن صعب اتنازل عن اسلوب يشوبه الاحترام في الحوار
هشام نفسه فاهم ده كويس
كلنا بنحب مصر وكلنا مصريين دون المس لاية ديانة
كل مصري غيران علي بلده وله رؤية خاصة
من حق كل واحد يقول وجهة نظره من غير ما نعلقله المشتقة

هشام بامانة حسسني اني المسئولة عن المجازر الاسرائيلية في غزة Shocked
الموضوع ملوش علاقة بشياكة كلام ولا فلسفته حتي

كلنا موجوعين وكلنا متالمين
واكيد اخر واحدة ممكن يتعاتب عليها هي مواضيع
لانها انسانة موجوعة باللي بيحصل في بلدها
واحنا بنشاركها المها

وعلي فكرة كنت ناوية احط مقالات لاراء كتير مصرية
لكن طبعا مع اسلوب الحوار العنيف كان صعب اواصل

مصرية انا مش عايزة اقتبس كلام ولا اشرح
لكن حقيقي مقدرة جدا محاولتك
وبامانة نتيجة تجربتي السابقة انا فعلا كنت مفضلة ابعد

لكن محبتك اثرتني

وفي النهاية كلنا هدفنا مصر والدعاء ان ربنا يسند اهل غزة
لان لا اسرائيل ولا حماس هاممهم اهل غزة
كل واحد بيدور علي تفسه

الوضع سيء للاسف للغاية
رحمة ربنا تتدخل
farida
farida
عضو ألفى

انثى

مُساهمة من طرف Smart الإثنين 05 يناير 2009, 10:04 pm

على فكرة بقى يا مصرية ..
انا ولا زعلان ولا حاجة ..
انا قلت ان السكوت فى هذا الوقت أفضل ..
لكن ماقولتش انى ح امشى ..

لكن الفكرة انى قلت رأيي .. وبعض الاعضاء قالوا عكسه ..
وكان النقاش واخد مجرى طبيعى .. كاختلاف للرأى مع الابتعاد عن الشخصنة ..
لكن وصلنا لكلام عن نوايا بعض الاعضاء.. وكلام انى معنديش ذرة فهم فى السياسة ..
فقلت لازم أتوقف عن النقاش لأن واضح اننا داخلين على طريق مش طريقنا ..

لكن مفيش زعل ..
بل فيه تقدير لموقف وشعور بعض الاعضاء تجاه ما يحدث فى غزة ..
وواضح انهم عصبيين بسبب هذه الاحداث .. فكان السكوت هو افضل القرارات ..

لكن بالطبع كلنا بنحب فلسطين وشعبها ..
وعاوزين مصر تعمل الصح .. كل واحد من وجهة نظره ..
وبنكره اسرائيل وضد اللى عملته .. رغم انى قلت انى متفهم سبب ما تفعله ..
لكن هذا لا يعنى انى موافق او متفق ..

أما عن سبب عدم كتابتى لكلمة واحدة فى المنتدى منذ ذلك الحين ..
فلأنى عارف ان الوضع لا يتحمل الكتابة فى مواضيع أخرى بخلاف هذا الموضوع الحيوى ..
فكأنى قاعد فى عزاء .. وقاعد بقول نكت وبضحك ..

.....

ولما عاتبت انكم واخدين الحرب على غزة من وجهة نظر دينية ..
مكانتش جريمة وبأتهمكم بيها ..
لكن كانت - فى رأيي - سبب من اسباب الموقف اللى اصحاب الرأى الآخر واخدينه ..
وأنا من زماااان ومعروف انى ضد تديين الأمور ..

.....

وفيه سبب تانى للتوقف عن الكتابة ..
انه مفيش جديد نكتبه ..

خلاص كل واحد قال رأيه ..
والحرب شغالة .. واسرائيل ح تعمل اللى هى عاوزاه .. وحماس مستمرة على عندها ومش عاوزة توقف الصواريخ عشان تحصل هدنة ..
ومفيش جديد ..

ومفيش زعل ولا امتناع عن الكتابة أيضاً ..
Smart
Smart
عضو مئوى

ذكر

مُساهمة من طرف مصرية الإثنين 05 يناير 2009, 10:34 pm

لكن مفيش زعل ..
بل فيه تقدير لموقف وشعور بعض الاعضاء تجاه ما يحدث فى غزة ..
وواضح انهم عصبيين بسبب هذه الاحداث .. فكان السكوت هو افضل القرارات ..
عداك العيب يا سمارت

كده لك عندي حق عربfloa
شوفت أنا بتصالح بسرعة إزاي   hehehhe
خلاص كل واحد قال رأيه ..
والحرب شغالة .. واسرائيل ح تعمل اللى هى عاوزاه .. وحماس مستمرة على عندها ومش عاوزة توقف الصواريخ عشان تحصل هدنة ..
ومفيش جديد ..
أيوة مفيش جديد بس الواحد بينفس بكلمة أو بأغنية أو بيسمع حد يهديه أو يعصبه ويخليه يتخانق معاه ويطلع الشحنة، مش إحنا أصحاب؟ أهه نتحمل بعض ونتخانق ونتصالح.
ومفيش زعل ولا امتناع عن الكتابة أيضاً ..
الحمد لله وكل سنة وإنت طيب
مصرية
مصرية
عضو ألفى

انثى

مُساهمة من طرف mawadee3 الثلاثاء 06 يناير 2009, 11:29 am

المجزرة الجديدة - صفحة 3 Pixelالمجزرة الجديدة - صفحة 3 Pixelحاولت أقاوم اني أبدي رأيي لكن ما قدرت ..... أول حاجة لازم إن
شاء الله نتفق على إن الإختلاف في الرأي لا يفسد للود قضية....
و لو اتفقنا على هادا إليشي فمارح نزعل و لا نتوتر .....
لكن المهم نكون صادقين مع أنفسنا الأول قبل ما نقول كلمة نتأكد
إنه احنا بنقصدها و انها طالعة من القلب ..... لكن قد ما كان الكلام
حلو و مترتب و زي العسل مش راح تقدر الحلاوة و لا الترتيب و
العسل يغطوا على الحقيقة و الصدق في الكلام اللي بيتقال ....
طبعاً هادا الكلام موجه لكل من راح يقول :
طبعاً الاختلاف في الرأي لا يفسد للود قضية
و لازم كلنا نحترم ذكاء بعضنا البعض و ما نستهين بعقول بعض... معظمنا قرينا كتابات بعض و قدرنا نحس بصدق أو زيف الكاتب من
خلال مشاركاته .

ثاني حاجة رجاء خاص لفريدة أرجو انك تقرئي مداخلتي مرة ثانيه
و هاتي منها أي حاجة ليها علاقة فيكي بالتحديد .... و علشان
ما أتعبك راح اقتبسها الك

أنا تقريباً كل يوم بأدخل و أتابع كل واحد في المنتدى ايش إبيكتب
و خسارة اللي كنت حساه إتجاه بعض الأعضاء ثبت صحته.

المهم أنا مش عارفة ليش اللي اتفهم من مطالبة مصر بالتدخل
بالضرورة يكون المقصود منه الحرب ... مصر في مقدورها حاجات كتير
غير الحرب ..... مش بتقولوا إن مصر عندها أخطر جهاز مخابرات
فين هادا الجهاز فين الدبلوماسية المصرية ..... مش مصر كبيرة المنطقة .... مش الكبير بيكون عنده وسائل و أساليب يساعد
اللي وثقوا فيه و اختاروه ... واللا مصر خدت اللي عوزاه و هو
تحرير اراضيها و خلاص و إتنازلت عن دورها و ابتدت تحاسب اللي
حواليها من الأبرياء باللي عمله الخونة من أولاد بلدهم.
على فكرة أنا راح أفضل أتابع اراؤكم و مش راح أرد علشان ما
حد يحكي اني كافلسطينيية لساني طويل و مش مقدره التعاطف
و الشفقة ..... و خيراً تعمل شراً تلقى.

متهيألي يا فري إن كلامي كان عام و مش موجه لشخص محدد
لا من قريب أو من بعيد .... و كده ما فيش بيننا أي عتاب....
:honey:

طبعاً أنا لسه ما خلصت كلامي لكن معلش اعذروني تعبانه ..... لكن للحديث بقيه
mawadee3
mawadee3
عضو مئوى

انثى

مُساهمة من طرف farida الثلاثاء 06 يناير 2009, 12:47 pm

يا مواااااااااااضيع يا جميلة ازيك

بكتب وانا مستعجلة اوي عندي ناس كتير بالليل ودخلت بس علشان ارد عليكي

يا بنتي انا عارفة انك موجهتيش كلام بالاسم لاي حدولا حتي ليا
عتابي كان لما قلتي انك مش هتكتبي لمجرد اننا اختلفنا في وجهات النظر
بالرغم من تعاطفنا قلبا وقالبا مع اهل غزة

اكيد ممكن نحتد في مداخلاتنا
احنا بشر وبنتعصب
لكن التحكم وضبط النفس اننا منحدفش بعض بالطوب
خصوصا ان الكل تعبان من الاحداث

الموضوع مش مستاهل عتاب يا مواضيع المهم خللي بالك من صحتك
وربنا معاكيالمجزرة الجديدة - صفحة 3 Fleurs002gh3gv2
farida
farida
عضو ألفى

انثى

مُساهمة من طرف مصرية الثلاثاء 06 يناير 2009, 9:27 pm

خلاص كل واحد قال رأيه ..
ومفيش جديد ..
النهاردة لاقيت خبر الحقيقة أسعدني مع إني مش بحب الهاكرز طبعا بس الخبر ده لاقيت فيه بارقة أمل جديدة شوفوا الخبر:

لم يمنع البعد الجغرافي للمغرب عن غزة من عدم القيام لنصرة أهلها، حيث سارعت منظمة "فريق جهنم" التي ينضوي تحت لوائها هاكرز مغاربة في مقتبل العمر إلى شن حرب إلكترونية ضروس ضد مواقع تابعة للدولة العبرية فيما يعتبر ردا على الحرب العسكرية غير المتكافئة التي تقودها إسرائيل ضد الفلسطينيين في قطاع غزة .

المنظمة التي سبق واستهدفت أكثر من 850 موقعا إلكترونيا إسرائيليا أيام شن الدولة الصهيونية عملية أمطار الصيف على القطاع المنكوب في سنة 2006 ، خاضت حربا مكثفة يومي السبت والأحد الماضيين من خلال العالم الافتراضي، وتوعدت في بيان لها بشن هجوم غير مسبوق على "المواقع الالكترونية الصهيونية" خلال الأيام القليلة المقبلة .

وعن حصيلة هذا الهجوم الإلكتروني أورد الهاكرز المغاربة أسماء عدد من المواقع الإسرائيلية التي أكدوا تمكنهم من تدميرها مثل موقع أكبر جامعة صهيونية إضافة إلى شركات وأبناك ومنتديات ومواقع أخرى تعود ملكيتها إلى مؤسسات صهيونية، وأوضحت المنظمة في البيان الذي صدر عنها أنها كانت قد تمكنت من الدخول إلى عدد من المواقع الإلكترونية المهمة مثل وزارات الداخلية والأمن والمالية وموقع إيهود أولمرت، وشددت على أنها ستعود إلى محاولة تدميرها بالكامل بعد تمكن القائمين عليها من استرجاع السيطرة عليها .

منظمة فريق جهنم التي تترك على كل موقع مدمر ملصقا يحمل اسمها مرفقا بصور للشهداء في فلسطين تطالب فيه بوقف العدوان الصهيوني، تاركة نشيدا يدعو إلى الجهاد يتردد بين أرجاء المواقع المدمرة .

وجاء في إحدى ملصقات المنظمة المغربية المكتوبة باللغة الإنجليزية : " تقولون إن المسلمين إرهابيون، بل أنتم الإرهابيون، نحن لا نقتل أحدا بل أنتم من يقتل إخواننا في فلسطين والعراق وأفغانستان، ومقابل كل روح تزهق، موقع لكم يدمر ".

يذكر أن حملة الهاكرز المغربية تأتي في سياق حملة عالمية يشنها هاكرز من مختلف الدول العربية والإسلامية مثل مصر وإيران، إضافة إلى هاكرز من باقي دول من العالم مناصرين للقضية الفلسطينية، سارعوا إلى شن حملة إلكترونية لا تضاهيها وحشية الحملة العسكرية التي تشنها إسرائيل على سكان قطاع غزة الذي انتقل من وصفه بالقطاع المحاصر إلى القطاع المنكوب، .

كما أن منظمة الهاكرز المغربية استطاعت توحيد جهودها بإعلان انضمام هاكرز جزائري، وهو ما يشكل رسالة إلى البلدين الشقيقين والجارين واللذين ما فتئا يتسابقان من أجل التسلح استعدادا لاحتمال مواجهة عسكرية بينهما بدلا من توحيد الجهود للنهوض بالمنطقة .

في نفس السياق وعلى صعيد آخر، لقي الجهاد الإلكتروني ترحيبا من قبل لجنة الفتوى بالأزهر الشريف التي كانت قد أفتت بجواز استخدام التكنولوجيا الحديثة في الهجوم على المواقع الإسرائيلية والأمريكية والمواقع التي تسيء للإسلام والمسلمين وتدميرها، وكذلك الرد عليها؛ باعتبار أن ذلك نوع من أنواع الجهاد المعاصر .

benjaminpjones.com
nletcabinets.com
atraf.info+caesarea-israel.com+towingsource.com
towingsource.net
timetostartsaving.com

هدية من الاخوة بالجزائر

www.rav-bariach.co.il
www.allshops.co.il
www.interbuses.net

موقع حساااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااااااااااس جداااااااااااااااااااااااا مبروووووووووك

http://www.israel.9ra.info

اول عمل مشترك سوري مصري جزائري

http://www.andalucistasniebla.org/

جدييييييييييييييييييييييييييييييييييد من الجزائر

http://web.starcomsoft.net

http://4kids.co.il/default.html

http://netbuy.com.vn/index.htm

http://computest.co.il/px5.html

http://antelope.co.il/i.html

ملاحظة
CO.IL إسرائيل

الهاكر الايراني ينظم للحملة

hemedesign.co.il
emiltd.co.il
crmonline.co.il
as-catalog.co.il
maccabimsc.org.il
linerods.co.il
leasing-yashir.co.il
ifit.co.il
machnai.co.il
mobicom.co.il
gazitstudio.co.il
qsi.co.il
shaboeli.co.il
skola.co.il
tndesign.co.il
tzc.co.il
uri.crmonline.co.il
vmp.co.il
y-drums.co.il
zaga.co.il
zandberg.co.il
zoo-shop.co.il

الهاكر السعودي يا هلا و الله

u-mi.com
mobiletube.com
motion-stream.com
danpanoramatelaviv.co.il
aB0 m0h4mM3d
wifiequip.net
xn-----wldbcw0afwfpo1ll.com
xn-----wldcn7akbn7ibeeii.com
xn-----yldkilybn7ibip.com
xn----2hckhkbpsv2fe.com
xn----2hcmfm0adqe5e2a.net
xn----9hcbh0at3a4b.com
xn----9hcbhcgxc3b5f.net
xn----biceibb3afv5e.com
xn----bickacreecdb2gju.net
xn--4dbbxqd0cbre.com
xn--5dbpaiw5bkp.com

الهاكر التركي ايضا

ان شاء الله تخرب كل المواقع الصهيونية و المقدرة بملايين الدولارات

icon.avatar-israel.com
news.domus-israel.co.il
kirmiziruj.com
war.albumella.co.il
war.bahar.co.il
war.memador.co.il
war.proalbum.co.il
war.spidernet.co.il
indir-download.com
kerith.net/chaos.htm
logosym.net/chaos.htm
war.bethisraelmedia.org
war.deathtoisrael.org
war.israelidating.net
war.tkd-israel.org
war.ppc-israel.com
war.israel.li
war.domus-israel.co.il
war.avatar-israel.com
hanschristian.ca/chaos.htm
kanzensystem.com/chaos.htm

عارفة ممكن تقولوا ما هم كمان ممكن يعملوا معانا كده بس لما تكون الحرب متبادلة ولو على الصعيد الإلكتروني أظن أحسن ما تكون من جانب واحد بيضرب والتاني متلقي فقط.
مصرية
مصرية
عضو ألفى

انثى

مُساهمة من طرف مصرية الثلاثاء 06 يناير 2009, 11:08 pm

أطفال رفح المصرية بين الخوف من القنابل والقلق على الأصدقاء

كتب هشام عمر عبدالحليم 6/ 1/ 2009

المجزرة الجديدة - صفحة 3 2qn4leo

رغم القصف الإسرائيلى الوحشى لغزة، رفع عدد من أطفال رفح المصرية شعار «استراحة قصيرة ونعاود» حيث استغلوا فترة توقف القصف على الشريط الحدودى وخرجوا من منازلهم للعب بالبالونات أمام بوابة رفح.. البالونات حصلوا عليها من طبيبة تركية كنوع من أنواع المساعدات التى يعيشون عليها منذ فترة طويلة، التى تفشل غالباً فى العبور إلى الأراضى الفلسطينية.

اللعب خارج المنزل لدقائق معدودة هو الفرحة الباقية لأطفال أهالى رفح المصرية، إذ قاطعوا المدارس منذ بداية القصف، ومنعهم أهاليهم من مغادرة المنازل خوفاً عليهم من السقوط ضحايا للقنابل.

يقول محمد حازم (9 سنوات): خرجت من البيت بعد 3 أيام محبوساً فيها حسيت بالخنقة، وقلت ألعب شوية مع أصحابى.. وبصراحة أنا مابخافش من الغارات ولا الضرب وبانام وماعنديش مشكلة..

فرد ابن عمه قائلاً: ماتصدقهوش، أمه قالتلى إنه بيعملها على نفسه كل يوم.. فقال محمد منكسراً: إحنا هنموت من الخوف بسبب الأصوات اللى بنسمعها وبسبب القلق.
مصرية
مصرية
عضو ألفى

انثى

مُساهمة من طرف mawadee3 الأربعاء 07 يناير 2009, 11:32 am

معلش أخدت وقت على بال ما رجعت .... السن له أحكام ... المهم
اللي عاوزة أقوله هو إن المشكلة اللي صارت في غزة و لسه مستمرة ... حقيقي حطتني في مكان لا أحسد عليه خصوصاً
لما أشوف ... أسمع .... و اقرأ ... و أكون في حيره ما بعدها حيرة
المشكلة إن كل الأطراف معاها حق .......
الغرقان نفسه في حد يساعده .... المنقذ تعب و مش عاوز يساعد
إلا لما الغرقان يقول له أنا أسف لكن رغم ذلك المنقذ حاسس
بالشفقة و العطف و هادا كل اللي ممكن يقدمه هلأ ......
و المتفرجين متعاطفين مع الغرقان و بيهاجموا المنقذ من غير ما
يشاركو هم أنفسهم في عملية الانقاذ ....
و المنقذ كبرت في نفسه و صعبت عليه نفسه و قال لغاية امتى
راح اساعد و أمد ايدي و مافي تقدير و بصراحة معاه حق...
لكن شو ذنب الغرقان إنه يتعاقب بذنب الناس المرتاحة المنافقة
اللي بتطلب منه يثبت و يقاوم و هم قاعدين في بيوتهم
الدافئه و أكلهم في الفرن و- السفرة جاهزة بما لذ و طاب
و هو مش لاقي لقمة تسد جوعه و لا سقف يحميه من مطر
الطائرات ...
شو ذنب الغرقان الجوعان ( الجوع كافر ) البردان إنه مضلل ووصل
لمرحلة من الاحباط فصار يهاجم المنقذ مع المتفرجين ...
الحاجة اللي أنا أفهمها هي إن الناس بتبان على حقيقتها ساعة
الأزمات .... الكرم ، الطيبة ، الجدعنه ، الاصالة ، المغفرة ،
بيبانو ساعة الازمات .... و لما الواحد منا يستخدم شعار
و يكتبه في كل مكان فهادا معناه و الله أعلم حاجة من إثنين
إما إنه مؤمن بيه لدرجة إنه بطبقه في حياته اليومية و بتزداد
قوته في الازمات ..... أو هو مجرد اكسسوار يعني شيء لزوم
الشئ ....
الحب و المشاعر الطيبة إتجاه شخص أو أشخاص أو حتى مكان
معين متهيألي بتخلي المحب محب لكل شيء .... معطاء للجميع متسامح مع الجميع مع الوضع في الإعتبار الكرامة
و الإحترام
و إن شاء الله تتحملوني في تعليقاتي في المرات الجاي
mawadee3
mawadee3
عضو مئوى

انثى

مُساهمة من طرف Smart الخميس 08 يناير 2009, 12:05 am

و إن شاء الله تتحملوني في تعليقاتي في المرات الجاي

يا ستى خدى راحتك خالص ..
وقلوبنا معاكم ..

يمكن المشكلة ان فريق كان بيتكلم سياسياً .. أو عقلانيا..
والفريق الآخر بيتكلم عاطفيا ..
ويبدو أننا كان يجب أن نجمع بين الاسلوبين ..

وكلا الفريقين كان يحاول اقناع الآخر بوجهة نظره من أجل ايصال الحقيقة التى يعتقدها كل طرف للآخر..
وخالص النوايا ..
والخلاف الفكرى مطلوب عموماً ..

وعموما ..
كلامنا لن يقدم ولن يؤخر ..
ولن نجنى من خلافنا (وليس اختلافنا) إلا مزيداً من الجراح والألام ..
إلا لو كان كلامنا متحول إلى فعل إيجابي ..
Smart
Smart
عضو مئوى

ذكر

مُساهمة من طرف Hesham الأحد 11 يناير 2009, 5:27 am

Hesham
Hesham
عضو مئوى

ذكر

مُساهمة من طرف mawadee3 الأحد 11 يناير 2009, 10:08 am

تأثرت جدا بمكالمة شهيرة محمود ياسين ،،،، بس ما عرفت كيف
أحطها زي هشام

https://www.youtube.com/watch?v=gdFyJ9UFTsA&eurl=https://masreyat.yoo7.com/montada-f6/topic-t562-60.htm

عدل سابقا من قبل mawadee3 في الأحد 11 يناير 2009, 10:58 am عدل 1 مرات
mawadee3
mawadee3
عضو مئوى

انثى

مُساهمة من طرف mawadee3 الأحد 11 يناير 2009, 10:54 am

لو أن هناك جيش نظامى يحارب اسرائيل ..
لما كان هناك ضحايا أبرياء ..

هل هادا معناه إن الضحايا اللي ماتو نتيجة الحروب اللي خاضتها مصر بجيشها النظامي مش ضحايا و مش ابرياء ؟

ولكن لأن قادة وحكام حماس الأجلاء ..
يستخدمون المواطنين الأبرياء كدروع بشرية ..

يا ترى القادة المصريين لما شاركوا في حرب الخليج الاولى ماكانوا بيستخدموا جنودهم اللي هم مواطنين مصريين كدروع بشرية لحماية قوات التحالف برئاسة ماما أمريكا ..... واللا هذه نقرة و تلك
نقرة أخرى

ويهددون أمن اسرائيل بوابل من الصواريخ من حين لآخر ..
يطلقونها على الأبرياء من الشعب الاسرائيلي ايضاً ..
فإنه لا مناص من الضرب العشوائى ..

سؤال على الماشي إنت بتحضر الاخبار الامريكاني

فاللوم بالطبع يقع على قادة حماس الذين يعرضون شعبهم للهلاك ..

مرة ثانية عاوز إتفهمني إن الدفاع عن الأرض و- مقاومة الاحتلال
معناه تعريض الشعب للهلاك ..... يبقى الرئيس حسني مبارك
عنده حق في عدم تدخله لأنه خايف على شعبه من الهلاك
فعلاً تحية تقدير و إجلال لكل الرؤساء العرب
mawadee3
mawadee3
عضو مئوى

انثى

مُساهمة من طرف mawadee3 الأحد 11 يناير 2009, 11:12 am

wedno
بشجب المجازر الاسرائيلية علي الشعب الفلسطيني

كتر خير الله و خيرك يا فرفر كلك ذوق
أنا رجعالك بس لازم هلأ أروح أنام و أفكر كيف ممكن أرد عليكي
من غير ما تزعلي لأنك البيتفورة بتاعتنا
سلام يا حلوة
mawadee3
mawadee3
عضو مئوى

انثى

مُساهمة من طرف مصرية الأحد 11 يناير 2009, 2:04 pm

مواضيع الكليب مؤثر بدرجة رهيبة بصراحة قالت كلام كتير الواحد نفسه يقوله، كنت ماسكة العياط بالعافية.

الحقيقة القناة دي قناة ممتازة فعلا وتغني الواحد إنه يشوف أي قنوات تانية، يا رب تفضل كده على طول.

الموضوع التالي بالرغم من طوله إلا إنه يوضح الكثير من الحقائق والملابسات والمؤامرات التي قد تكون غائبة عنا أو عن البعض منا:

https://masreyat.yoo7.com/montada-f6/topic-t575.htm?sid=49fe0dd9f71c102218c40d182b493a25

أما الموضوع التالي ففيه من العبر ما أظنه سيفيدنا كشعوب قبل الحكام:

https://masreyat.yoo7.com/montada-f6/topic-t573.htm?sid=49fe0dd9f71c102218c40d182b493a25
مصرية
مصرية
عضو ألفى

انثى

مُساهمة من طرف مصرية الإثنين 12 يناير 2009, 2:52 am

رأي محترم جدا في رأيي - محمد صبحي- :

مصرية
مصرية
عضو ألفى

انثى

مُساهمة من طرف Hesham الإثنين 12 يناير 2009, 2:12 pm

ويهددون أمن اسرائيل بوابل من الصواريخ من حين لآخر ..
يطلقونها على الأبرياء من الشعب الاسرائيلي ايضاً ..

ماذا أقول بعد كل ما قيل ..... !!!!!

فى سنة 2009 وبعد 60 سنة من نكبة فلسطين، وبعد كل ما تعلمناه وشاهدناه وسمعناه عن أصل وفصل وأسباب وتطورات القضية، تأتينا برأيك الذى ـ بالقطع ـ نختلف معك فيه تماماً، فللأسف الشديد .. اتضح أنه موضوع للمناقشة مثله مثل غيره من المواضيع الجدلية، وكنت أظن أن هذا الموضوع تحديداً، لا خلاف بين أحد منا عليه.
وحصل خير.

أما أن تستخدم لفظ (يهددون) ولفظ (الأبرياء من شعب إسرائيل) .. فهذا يفوق حد الإحتمال بصراحة!!

من هم الذين يهددون؟؟ ومن هم الأبرياء الذين تتحدث عنهم؟؟ ومن هو شعب إسرائيل؟؟

بدايةً .. (ومرة تانية عشان الأستاذ) .. الكيان الصهيونى هو كيان مصنوع، وهو كيان مجرم سفاح مغتصب، ولا وجود له .. وكل ما هناك هو مجرد تثبيت للأكذوبة وتعتيم على الحقيقة وتأييد من دول الإستعمار السابق لأراضينا الذين رحلوا بعد أن تركوه بيننا وضمنوا بقاؤه ودعموه بكل الوسائل. (درس سنة أولى ابتدائى أيام ما كان فيه تعليم).
أى أن مجرد التلفظ بكلمة (دولة إسرائيل) هو إنسياق وإعتراف وإستسلام وموافقة ضمنية على هذا الإستعمار المجرم والقبول به، سواء عن قناعة أو تحت الضغط.
وهو أمر مرفوض.

وثانياً .. كل من يقبل بالإنتماء لهذا الكيان العنصرى المجرم المغتصب، ويقبل الهجرة إليه والحصول على جنسيته، وأياً كانت أسبابه .. فهو شريك أساسي معه، تنتفى عنه فوراً صفة "البراءة" .. فهو يشارك فى تنميته وتقويته على حساب حقوقنا المسلوبة بواسطته، وهو أيضاً يشارك فى جيشه سواء بالقتال أو بالدعم المادى أو بوسائل أخرى .. أى أنه يشارك سواء بشكل مباشر أو غير مباشر فى قتلنا وتشريدنا وسلب أراضينا .. ببساطة، يشارك فى المجزرة والمحرقة التى نراها الآن.
فكيف بحق السماء .. بحق أى دين وأى ملة .. بحق أى منطق .. بحق أى مبدأ أخلاقى .. يمكن لأحد أن يصفهم بالأبرياء الآمنين!!!!!

أما ثالثاً .. حيرتونا معاكم .. مرة تقولوا صواريخ عبثية لا قيمة لها .. ومرة تقولوا وابل من الصواريخ التى تهدد أمنهم يا حرام .. نصدق مين فيهم؟؟؟!!!
حسناً .. سأفترض الأقسى على مشاعركم الطبية وأقول أنها صواريخ شرسة تدمر وتفتك بكل شئ عندهم .. وتصيبهم بالذعر ياعينى عليهم.
طيب .. وهل المفروض أن يعيشوا بسلام على ارضنا التى اغتصبوها بعد قتلنا وتشتيتنا وسجننا وتعذيبنا وطردنا وحصارنا ومحاولتهم مسح هويتنا واسمنا من التاريخ؟؟
هل هذا هو المفترض؟؟ How .. كيف .. إزاى .. بأمارة إيه؟؟
هل تظنون أن كل الناس باعت القضية بدرى بدرى مثل "البعض" من حضراتكم؟؟
لأ، لسه .. مازال هناك غالبية من الناس عندهم أمل، واثقون أنه وإن لم يتحقق فى حياتهم، فسيتحقق فى حياة الأجيال القادمة .. والمهم عندهم هو عدم الإستسلام وعدم القبول بالأمر الواقع المفروض علينا قسراً وظلماً وتهاوناً من حكامنا الحاليين.
ثم من قال أن الصواريخ كانت هى السبب فى هذا التدمير؟؟
أى عاقل يعرف تماماً .. أن تحريك جيش بأكمله، وبخطة محكمة لها مرحلة أولى وثانية وثالثة، لا يتم فى لحظة، بل بعد دراسة وتخطيط مستفيضين يستغرقا شهوراً، وليس أسابيع. وأى متابع عادى لنشرات الأخبار العادية، يعلم منذ فترة أن الصهاينة كانوا يستعدون لعمل عسكرى يبدأ فى نهاية 2008 .. وكان السؤال الوحيد المحير هو: ضد من؟ هل سيكون ضد إيران أو سوريا أو لبنان أو الفلسطينيين؟ وقد جاءت الإجابة، بإختيارهم لأضعف الجبهات ..
جبهة المدنيين الغير مسلحين ..

ترددون حجتهم وكأنكم أبواق لهم تساند دعاياتهم التى لم يعد أحد يصدقها فى العالم، دون أن تشعرون .. تقولون أن الصواريخ هى السبب .. وتنسون أن المقاومة الفلسطينية لم تطلق رصاصة واحدة .. وليس صاروخاً .. منذ أكثر من سنتين .. وتنسون كذلك، أن حجتهم المسماة "حماس"، لم يكن لها وجود حين حاصروا غزة نفسها ودمروها أيضاً وقتلوا الرئيس عرفات الذى كان صديقهم بعدما حبسوه فى غرفته مع من معه لمدة أيام .. وتنسون مذبحة جنين 2002 التى لم ينطلق منها صاروخاً واحداً منذ بدء المفاوضات من عقدين من الزمان .. تنسون الكثير .. أو تتناسون لغرض ما فى نفوسكم .. لكن نسيانكم لا يغير الحقائق المثبتة، بأنها مجرد حجج يتذرعون بها لم تعد تقنع أحد.

تفرغت شبه كليةً لمتابعة الأخبار منذ بداية المذبحة الأخيرة .. وحتى الآن .. لا أستطيع إستيعاب الموقف الرسمي المصرى، رغم تفهمى لأسبابه التى أرفضها بكل تأكيد .. لكن حتى فى وجود تلك الأسباب، مازلت مقتنع بأن الموقف الرسمى المصرى يجب أن يكون مختلفاً تماماً عما هو منذ بداية الأزمة وإلى الآن.

كل يوم أتذكر إحدى الأغنيات القديمة التى تعمدوا عدم إذاعتها منذ 30 سنة لوأد أى روح وأى نخوة وأى عزيمة عند الشعب المصرى .. وأنا أكتب ردى هذا الآن، أتذكر أغنية أم كلثوم التى يقول مطلعها: (كُشِف النقاب عن الوجوه الغادرة ....) ياريت حد يلاقيها ويضعها لنا.

ستمر هذه المذبحة كما مر غيرها .. يوم .. اتنين .. عشرة .. لكنها ستنتهى إلى أن تأتى غيرها.
الفارق هذه المرة .. أنها أظهرت الكثير، وكشفت الكثيرين، وأنها أوضحت معانى وقيم ظن البعض "خطأً" أنها ماتت وصارت من حديث الأولين، كالقومية العربية، وكمفهوم الأمة، وغيرهما .. بينت لنا جميعاً، أنه لا فرق بين سنى وشيعى ولا بين مسلم ومسيحى، ولا بين مصرى وجزائرى، ولا بين رجل وإمرأة، ولا بين كهل وطفل ..
لكن أوضحت وبجلاء يظهر للعميان .. أن هناك فرق شاسع .. بيننا كشعب، وبين من يحكمونا ومن والاهم .. لا توجد علاقة تربط بيننا وبينهم.
ستمر النكسة .. بعد يوم .. اتنين .. عشرة .. وسيبدأ الحساب.
والأيام بيننا .. خليكوا فاكرين.
Hesham
Hesham
عضو مئوى

ذكر

مُساهمة من طرف مصرية الإثنين 12 يناير 2009, 6:58 pm

كشف النقاب عن الوجوه الغادرة - إنا فدائيون

https://masreyat.yoo7.com/montada-f5/topic-t95-24.htm#9261
مصرية
مصرية
عضو ألفى

انثى

مُساهمة من طرف Hesham الإثنين 12 يناير 2009, 8:25 pm

ماشاء الله .. انت صاروخ يا بنتى؟؟ Shocked
smile تشكرات مصرية هانم تشكرات (حتة تركى بمناسبة عودة الأتراك للمنطقة) Wink

وأنا بأسمع الأغنية .. ورغم تسجيلها السيئ للغاية .. اكتشفت انهم بيقولوا "سقط" مش "كشف" .. والمعنى بقى أجمد وأوقع.

والآن أضع لكم مقالة بسيطة .. تشرح لمن يزالون غير فاهمين .. بقلم رئيس الوزراء اللبنانى السابق سليم الحص:

غزة: مشكلة أم قضية؟

بقلم/سليم الحص

تطالعنا كل يوم مشاريع لوضع حد للحرب على غزة. كل هذه المشاريع توحي وكأنما غزة هي مشكلة أمنية. فتأتي المشاريع عموماً بالنص على وقف إطلاق النار والانسحاب إلى الخطوط التي انطلقت منها الحرب واستحداث آلية مراقبة لالتزام وقف إطلاق النار تتولاها قوة فصل دولية.

ما نريد أن نؤكده هو أن غزة ليست مجرد مشكلة أمنية. إنها قضية، قضية وطنية تعني الشعب الفلسطيني، وقضية قومية تعني الأمة العربية. قضية غزة هي قضية فلسطين، وشعب غزة إنما هو جزء من شعب فلسطين.

وقضية فلسطين هي قضية إنسان وقضية أرض، ولكنها قضية إنسان قبل أن تكون قضية أرض. إنها قضية إنسان مشرّد عن أرضه، مقتلع من دياره، يفتقد أدنى حقوق الإنسان في حياته: يبحث عن هوية، يفتقد أرضاً يقيم فوقها، ليس له صوت في تقرير مصيره، لا عهد له بشيء يسمى حرية وإرادته غير مسموعة، فرص العمل غير متاحة أمامه وعليه أن يعتاش على المعونات. إنها قضية إنسان، إذاً هي قضية حق.

مع كونها قضية إنسان، ففلسطين هي أيضاً قضية أرض: أرض سليبة. قاطنوها من اليهود بعيدون عن مسقط رأسهم، ومعظمهم وافدون من أوروبا وأميركا وسائر قارات العالم. وفلسطين مسقط رأس جموع عربية من شعب مهجّر، مقتلع من أرضه.

فلسطين بعبارة أخرى قضية وجود ومصير. والوجود ليس وجود شعب، بل هو وجود أمة، والمصير ليس مجرد مصير شعب بل هو مصير أمة. الشعب فلسطيني، أما الأمة فعربية. يجمع بين الشعوب العربية فيجعل منها أمة جملة عوامل على رأسها فلسطين.

من العوامل لغة واحدة وتراث مشترك وثقافة عريقة وتقاسم لأرض مترامية وإنما واحدة، وهموم وكذلك تطلعات مشتركة. وفلسطين فرضت لنفسها موقعاً متقدماً في هذه الباقة من الجوامع. منذ وعد بلفور ومن ثم قرار تقسيم فلسطين الذي أعقبه وقوع النكبة في عام ،1948 والعرب من المحيط إلى الخليج تشدهم قضية مشتركة هي قضية فلسطين. وما زالت.

وغزة التي تتعرض اليوم لحرب إسرائيلية ضارية، حرب إبادة، إنما تختصر فلسطين، فلسطين القضية. على مصير غزة يتوقف مصير فلسطين. وعلى مصير فلسطين يتوقف مصير العرب كونهم أمة. تنتصر غزة بمجرد صمودها في وجه العدوان الوحشي الغاشم. وإن سقطت، لا قدر الله، فإن قضية فلسطين تصاب بانتكاسة رهيبة ومعها تتعرض الأمة العربية لخلخلة كبرى في مفاصل وحدتها. فيغدو السؤال مشروعاً: هل تبقى الأمة عند ذاك أمة؟ هذا مع العلم أن تجارب الماضي دلت على أن الزمن لا يصب في مجرى مزيد من التماسك بين الشعوب العربية بل في مجرى ترسيخ أسباب الفرقة بينها. فأواصر الترابط بين الدول العربية هي اليوم أكثر وهناً مما كانت يوم قامت جامعة الدول العربية قبل عقود من الزمن.

من هنا القول، الحرب الغاشمة على غزة تبلغ أوجها في همجيتها السافرة. إن غزة هي فلسطين، وفلسطين هي الأمة.

لكم أطاحت فلسطين برؤوس وعهود في الوطن العربي، ولكم أطلقت من تظاهرات وفجّرت من أزمات في الشارع العربي. فكيف ستكون أصداء الحدث في الشارع العربي، وبالتالي على واقع أنظمة الحكم في الأقطار العربية عموماً فيما لو، لا قدر الله، لم تسلم غزة في حرب العدوان الصهيوني عليها؟ فهل نغالي والحال هذه إن قلنا إن معركة غزة اليوم هي معركة المصير القومي العربي؟

يبدو واضحاً أن معظم الحكام العرب لا يدركون هذه الحقيقة الناصعة. هذا ما تنمّ عنه تصرفاتهم وسياساتهم ومواقفهم أمام ما تواجه غزة، وفلسطين، والأمة، من عنت وتحديات وأخطار. ولا نتحدث عن استراتيجيات هؤلاء، فهم من النظرة أو الوقفة الاستراتيجية براء.

غزة لها رب يرعاها وشعب يفتديها، وكذلك فلسطين ومعها الأمة العربية.
نصرك الله يا غزة المجاهدة.
وليكفّ أصحاب المشاريع العقيمة عن التعاطي مع غزة وكأنها مجرّد مشكلة أمنية، تنتهي بوقف إطلاق النار ومراقبة تنفيذه. متى سيدرك هؤلاء أن غزة قضية، قضية مصير وطني وقومي. فلتكن مشاريع الحل على هذا المستوى من الفهم للحرب الدائرة.

ختاماً فلنعترف أن بعض مظاهر القضية تغلب عليها خصوصيات المشكلة، ومنها التشريد والتشتت والبطالة وسواها. وقد أفلح مناصرو الصهيونية من قوى العالم في تغليب خصوصيات المشكلة على القضية عبر حقبة طويلة من الماضي واستخدام وجه المشكلة ليطغى على وجه القضية. فجاءت معظم مشاريع الحل للمشكلة وليست للقضية.

ويريدوننا أن نصدق أنها مشكلة وليست قضية. لن يكون ذلك مهما سعوا وحاولوا. ولكن الواقع أن الصهيونية وحلفاءها استطاعوا أن يشغلوا الشعب الفلسطيني بمشكلته عن قضيته إلى حد ما. كما نجحوا في شغل الشعوب العربية بمشاكلها عن قضاياها
Hesham
Hesham
عضو مئوى

ذكر

مُساهمة من طرف مصرية الإثنين 12 يناير 2009, 10:08 pm

طائرات إسرائيلية تحلق فوق الأراضى المصرية وأولمرت يعلن: «اقتربنا من تحقيق أهداف الهجوم»

كتب غزة ـ وكالات، كتبت ـ فتحية الدخاخنى وخليفة جاب الله، ورفح ـ أحمد أبودراع 12/ 1/ 2009

قال شهود عيان أمس إن الطائرات الحربية الإسرائيلية حلقت فوق الأراضى المصرية خلال طلعاتها الهجومية فى منطقة الحدود بين قطاع غزة ومصر.

وقال الشهود الذين قضوا ساعات طويلة بالقرب من معبر رفح الحدودى بين مصر والقطاع لوكالة «رويترز» إنهم رأوا الطائرات الإسرائيلية تحلق مرات عديدة، وعلى مستوى منخفض أغلب هذه المرات، لدرجة أنه كان واضحاً أنها تطير فوق الأراضى المصرية.

وذكرت الوكالة أنه بمقتضى معاهدة السلام الموقعة بين مصر وإسرائيل عام 1979 فإن لإسرائيل الحق فى تحليق طائرات قتالية لغاية الحدود الدولية، بينما لا يمكن للطائرات القتالية المصرية التحليق شرقى منطقة تغطى بالكاد الثلث الغربى من شبه جزيرة سيناء.

وعلى صعيد العدوان الإسرائيلى على غزة، أفادت التقارير أن عدد الشهدد وصل إلى 880 شهيداً وإصابة 3700 فلسطينى، بينما أعلن رئيس الوزراء، إيهود أولمرت، أن الهجوم يقترب من تنفيذ أهدافه، وبالتوازى مع ذلك صعدت تل أبيب من هجماتها ضد مصر، فيما يتعلق بدعاوى تهريب السلاح إلى قطاع غزة.

وقال أولمرت: «يتعين على مصر إذا أرادت التوصل إلى اتفاق مع إسرائيل لإنهاء الحرب فى غزة أن تدفع الثمن، وهو منحها ضمانات بأنها ستقضى على أنفاق تغذى حركة حماس بالإمدادات العسكرية».

ويصل المستشار السياسى لوزارة الدفاع الإسرائيلى عاموس جلعاد إلى مصر اليوم الاثنين، وقالت المصادر إنه سيركز على بحث قضية تهريب الأسلحة إلى غزة، وأن تل أبيب تشترط تقديم ضمانات فى هذا الإطار مقابل اعتماد مبادرتها.

وفى رفح المصرية، سمحت السلطات، صباح أمس، بدخول الدفعة الثانية من الأطباء المتطوعين إلى قطاع غزة، كما سمحت بعبور 32 مصاباً فلسطينياً إلى مستشفى العريش، وذكرت مصادر أمنية أن القصف الإسرائيلى للمنطقة الحدودية مع مصر أسفر عن سقوط عدة شظايا داخل معبر رفح، مما أدى إلى تكسير فى الزجاج وهبوط بعض الأسطح داخل المعبر

http://www.almasry-alyoum.com/article2.aspx?ArticleID=194468

إصابة ظابطين مصرريين وطفلين بشظايا إسرائيلية في رفح

رفح- أحمد أبو دراع:

أصيب 4 مصريين "ظابطا أمن مركزي وطفلان" في منطقة رفح المصرية نتيجة تطاير الشظايا من القصف الإسرائيلي المكثف على طول الشؤيط الحدودي مع قطاع غزة.

وقالت مصادر أمنية إن النقيب محمد علي والملازم أول هاني محمد رشاد قد تم نقلهما إلى مستشفى مبارك العسكري وهما مصابان بشظايا في منطقتي الرأس والظهر. وأدى القصف أيضا إلى إصابة الطفلة فاطمة التي تبلغ من العمر 5 سنوات والطفل محمود جلال الذي يبلغ عامين بالأحياء السكنية بمدينة رفح المصرية.

مصرية
مصرية
عضو ألفى

انثى

مُساهمة من طرف Hesham الإثنين 12 يناير 2009, 11:06 pm

قال شهود عيان أمس إن الطائرات الحربية الإسرائيلية حلقت فوق الأراضى المصرية خلال طلعاتها الهجومية فى منطقة الحدود بين قطاع غزة ومصر.

وقال الشهود الذين قضوا ساعات طويلة بالقرب من معبر رفح الحدودى بين مصر والقطاع لوكالة «رويترز» إنهم رأوا الطائرات الإسرائيلية تحلق مرات عديدة، وعلى مستوى منخفض أغلب هذه المرات، لدرجة أنه كان واضحاً أنها تطير فوق الأراضى المصرية.

أهلاً وسهلاً ...

يالله غنولهم: تبقوا أنتوا أكيد فى مصر nota ورقصنى يا جدع :!!!!!:

المحبة حتستر كل العيوب إن شاء الله يا فرافيرو ..
وبالأصالة عن نفسى، وبالنيابة عن كل المصريين المتخلفين اللى زيى .. بأعتذر عن كل اللى قلناه من 35 سنة ولحد من 35 دقيقة فاتوا ..
شفتوا؟؟ كنا غلطانين عالآخر فى كل كلامنا !!

وقال أولمرت: «يتعين على مصر إذا أرادت التوصل إلى اتفاق مع إسرائيل لإنهاء الحرب فى غزة أن تدفع الثمن، وهو منحها ضمانات بأنها ستقضى على أنفاق تغذى حركة حماس بالإمدادات العسكرية»

يا سلااااااااااااااام ... اللــــــــــــــــــــــــــــــه ... يا جمال السلام ويا حلاوته ..
شفتوا الرقة والأخلاق الراقية فى تعامل المحبين لبعضهم البعض!! يا سيدى .. ادينى أكثر ..

شفتوا سياستنا الفاشلة وصلتنا لإيه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ Evil or Very Mad

شفتوا لغة الإستعلاء وعدم الإحترام لمصر ولسيادتها يا سادة يا محترمين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ Evil or Very Mad

هو ده اللى انتوا عاوزينه يا حبايب مصر؟؟؟؟؟ Evil or Very Mad

إصابة ظابطين مصرريين وطفلين بشظايا إسرائيلية في رفح

رفح- أحمد أبو دراع:

أصيب 4 مصريين "ظابطا أمن مركزي وطفلان" في منطقة رفح المصرية نتيجة تطاير الشظايا من القصف الإسرائيلي المكثف على طول الشؤيط الحدودي مع قطاع غزة.

وقالت مصادر أمنية إن النقيب محمد علي والملازم أول هاني محمد رشاد قد تم نقلهما إلى مستشفى مبارك العسكري وهما مصابان بشظايا في منطقتي الرأس والظهر. وأدى القصف أيضا إلى إصابة الطفلة فاطمة التي تبلغ من العمر 5 سنوات والطفل محمود جلال الذي يبلغ عامين بالأحياء السكنية بمدينة رفح المصرية.

فريــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــدة

فاكرة الضابط المصرى الشهيد اللى بكيناه كلنا من كام يوم؟؟
استشهد المسكين وهو ينفذ أوامر قادته بمنع دخول الفلسطينيين الهاربين من جحيم المحرقة فى غزة .. كان بينفذ أوامر غصب عنه .. ودمه فى رقبة من أصدر الأوامر.

يا ترى حتقولى ايه انت وكل الناس الكثير اللى كان رأيهم زى رأيك .. وأنتوا بتقرأوا خبر الطفلين والضابطين المصريين؟؟
حتقولى إيه انت وهم .. وانتوا بتقرأوا خبر تحطم بعض "المنازل المصرية" .. فى "رفح المصرية" .. بسبب الإنفجارات على الحدود؟؟
حتقولى ايه انت وهم .. وانتوا بتقرأوا خبر الإعتداء على المجال الجوى المصرى بواسطة الطيران الصهيونى، وعلى ارتفاع منخفض كمان؟؟
حتقولى ايه انت وهم .. وانتوا بتقرأوا الأسلوب الحقير الإستفزازى لرئيس وزراء العصابة الصهيونية وهو بيتكلم عن مصر وبيحطلها شروط مسبقة علشان يقبل يتفق معاها؟؟

لسه الدنيا وردية؟؟ لسه مالناش دعوة؟؟ لسه مش موضوعنا؟؟ لسه حنغنى أغنية اننا ضحينا عشانهم كثير؟؟ لسه مش فاهمين ان الموضوع مش موضوع غزة بس، لكن موضوع مصر وموضوع من النيل للفرات؟؟ لسه مش واخدين بالكم؟؟ والا خلاص .. كده ممكن يبقى فيه أمل انكم تفهمونا شوية؟؟

قوليلى حاجة .. قولى بأحبك .. قولى كرهتك .. بس قولى قولى .. قولى وما يهمكيش حاجة .. ترا لم لم .. lsd
Hesham
Hesham
عضو مئوى

ذكر

مُساهمة من طرف farida الإثنين 12 يناير 2009, 11:35 pm

قوليلى حاجة .. قولى بأحبك .. قولى كرهتك .. بس قولى قولى .. قولى وما يهمكيش حاجة .. ترا لم لم .. lsd

مش قايلة يا هشام .. المجزرة الجديدة - صفحة 3 60939584pw4
ومش ناوية اتكلم معاكم اصلا في السياسة تاني
الاسلوب جاف جدا مينفعش مع مباديء الصحبة الحلوة المجزرة الجديدة - صفحة 3 23680641as9
farida
farida
عضو ألفى

انثى

صفحة 3 من اصل 5 الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4, 5  الصفحة التالية