هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

مصريات شو

aymon2009
ADHAM
قمر الليالي
elhram
dolphinsmile
violet
Hesham
larno
المشـ دفء ـاعر
aniD
مصرية
Smart
OSKASAN
Gatita
sesame
farida
20 مشترك

صفحة 19 من اصل 21 الصفحة السابقة  1 ... 11 ... 18, 19, 20, 21  الصفحة التالية

مصريات شو - صفحة 19 Empty رد: مصريات شو

مُساهمة من طرف farida الأحد 01 مارس 2009, 1:08 pm

ولا إيه النظام؟

حسنااااااااااااء انتي عندك عرق مصري شكلك Very Happy ولا ايه النظام دي تبعنا

متقلقيش سافري وارجعي بالسلامة وهنربط عدساوي في الكرسي لحد ما ترجعي وتنتقمي لينا بالاسئلة Wink

بس انتي شطورة اوي cheers
farida
farida
عضو ألفى

انثى

مُساهمة من طرف Hesham الأحد 01 مارس 2009, 8:56 pm

لأي درجه بتغير؟الغيره عندك بتتمثل في إيه؟يعني لما تغير ممكن تتصرف ازاي؟و من ناحيه تانيه بتحب إن شريكة حياتك تبين غيرتها عليك حتي لو كانت غيره جامده قوي ولا بيزعجك ده؟

كل ده سؤال؟؟؟؟ ohh*

ـ لأى درجة بأغير؟
لدرجة التجمد والإرتفاع الأسموذى ،، حوالي 12 درجة ريخشتر مئوية، بس مش بالضبط drunken
ما أعتقدش انى بأغير shisha

س ـ الغيره عندك بتتمثل في إيه؟ يعني لما تغير ممكن تتصرف ازاي؟
ج ـ لما ألاقى حد يعرف يخلينى أغيرعليه، حأبقى أراقب نفسي وأقولك اتصرفت إزاى Cool

س ـ من ناحيه تانيه بتحب إن شريكة حياتك تبين غيرتها عليك حتي لو كانت غيره جامده قوي ولا بيزعجك ده؟
ج ـ أحب أنها تظهر إهتمام قوي جداً، بس بعقل .. ما أحبش انها تخنقني، علشان ما أرميهاش من أول بلكونة. pelea

س ـ في البيت،إنت حمل وديع ولا أسد؟بتحب تكون سي سيد يعني؟ولا مبيطلعش لك حس خالص بتقعود هادي و مسمسم كده زي البيبيهات صغنتوته....
ج ـ لا حمل ولا أسد، أنا عايش فى بيت مش فى جنية الحيوانات يا أنسة Rolling Eyes يعنى تصرفاتى آدمية، بأفرح وبأزعل وبأزعق وبأهزر .. حسب اللحظة والموقف.
س ـ إيه رأيك في سي سيد؟
ج ـ مالوش وجود غير فى الحوارات النسائية والأعمال الدرامية، وبعض الرجال من كثر الزن على ودانهم، صدقوا أنه موجود، وبيحاولوا يكونوا زيه، بس ما بيعرفوش .. لأن تقليد الخيال صعب.

س ـ لما ترجع للبيت و إنت جعان مووووووت و مالقيتش أكل و تلاجه فاضييييييييا و مفييييييش حاجه بلبيت خالص و دكاكيين كلها قفلت و عبده البواب مسافر و مفيش حد من الجيران، و عربيتك عطلانه، و الدنيا بتمطر، و إنت جعااااااااااااااان و بتعييييييييييييييط.........تعمل إيييييه يا ترى؟
ج ـ حأعمل ايه تفتكرى بعد ما قفلتيهالى من كل النواحي !! حأصوم لحد النهار ما يطلع طبعاً .. عندك انت حل تاني؟

س ـ لو قالو لك إنك كسبت مليون زولار، تعمل إيه بقى؟حيغمى عليك من الفرحه، ولا حيجيلك انشطار عصباوي، ولا الفرختيين لي فاضلين ف مخك حيطيرو، ولا إيه النظام؟
ج ـ حأتبرع بعشرة فى الماية منهم، وأسدد فواتيري وديوني كلها، والباقى حأقسمه نصين؛ نص أشتري به الخرابة اللى قلت عليها فى سؤال قبل كده، والنص الثاني حأعمل به مدرسة متميزة بأحلم بها من وأنا صغير.

س ـ إيه عيبك إلي بيغطي على عيوبك التانيه كلها؟يعني عيب جامد قوي
ج ـ انى بأضعف أمام بعض المواقف (على عكس ما ناس كثير بتعتقد) .. وبعدها بأقول لنفسي يا ريتنى ما ضعفتش.

س ـ قولنا اكتر شي بتخاف منو؟الحيوان لي كمان بتخاف منو مووووووت عشان من بكره صبح اروح جايباه و إوعى تقول لي صرصور مش حعرف اجيبو لإنهم انقرضو من عندنا

ج ـ الصراصير انقرضت من المغرب؟؟ Shocked أكلتوهم والا عملتوا فيهم ايه يا مجرمين؟؟ Shocked
teethon
ما بأخافش غير من ربنا.
وزمان كنت بأترعب من الكهرباء، بس خلاص ما بقتش أخاف منها.
أما الحيوانات والحشرات، فمفيش غير الثعابين والفئران والحشرات القشرية بأنواعهم .. بأقرف منهم موووووت. بس ما بيخوفونيش.

أعتقد ما حدش ناوي يسأل تانى .. عاوزين مين يشرف بعدي؟؟ shisha

Hesham
Hesham
عضو مئوى

ذكر

http://heshamelsadr.blogspot.com

مُساهمة من طرف misshasnaa الأربعاء 04 مارس 2009, 11:13 pm

أنا جيت اهو

قولى للناس الحقيقة، بلاش تغشيهم من أولها .. قوليلهم انك سوسية مش مغربية
أنا حأفضحك ....
يا جماعة ... اسمعوا واعوا والحاضر يبلغ الغايب ..
حسناء مغربية سوسية من منطقة العيون .. يعنى من المنطقة اللى اخترعوا منها كلمة "البخل" .. يعنى بخيلة موووووت أجاركم الله
حتى اسألوا جاتيتا

كده برضه يا عدساوي اقوم مأتمناك على أسراري و حياتي السخصيه و العلميه و المعمليه و الشطرنجيه كمان و تجي إنت تفضحني ف اول فرصه مكنش العشم يا أبيييييييييييييييييييه
و كمان إييييييييه بتفضحني و انت مبسووووط و واثق من نفسيك يعني و حاطط رجل على رجل و اخر حلاوه و إبتسامتك واصله لحد ودانك يا سلاااااااااااااااااااااام بعد كده مفيييييييييييش Sad Sad Sad Sad
ده أنا لي حفضحك والله و جيه يومك يا عدساوي هوما لي هنا في المنتدى مش قادرين عليك ولا اييييه و الله و وقعت و محدش سمى علييييييييك shdsha3ri shdsha3ri shdsha3ri

يا جماعة ... اسمعوا واعوا والحاضر يبلغ الغايب ..
و الغايب لما يرجع يبلغ الحاضر ميمكن ينسى

عدساوي بيييييييييييييييييييه بيسرب لكم معلومات غلط في غلط
اي و الله زي مبقولكم و قال ايييييه لأ واثق قوي من نفسييييييه

بص بقى العيون ده الي إنت بتتكلم عليها منطقه صحراويه بتيجي بعد منطقه سوس في الخريطه، حلو الكلام؟ حلووووووووووووووو........ديه أول هام؛ تاني هام بقى إيييييه؟ انا من اكادير او أغادير زي مبتقولولها و دي مدينه جميله جدا و سياحيه و بحرها يرد الروح، حلو كمان مره؟؟؟؟؟؟؟ حلو
أما ثالت هاااااااااااااااام بقى شووووف يا سيدي انا مش بخيله و بتفتري علي عشان انا غلبانه و لسسه جديده هنا لو كنت بخيله زي مبتقول كنت اكتفيت بسؤال واحد بس ليك و ليه سؤال هما الأسئله بعزقه و كمان الأسئله غليت الأيام دوول و سؤال لغير الله مذله، لو كنت بخيله كنت اكتفييت ب نص سؤال و رد غطاه لا اقل ولا اكتر.......شفت ازاي انت ظالمني Sad Sad Sad Sad Sad Sad

انا لسه مرجعتش البيت إستنى علي بس لما ارجع؛ هما يومين بالكتيرو رجعالك يا بيييييييييييييييه اربطوووووووووووووه و اوعو تخلوه يفلت منكم

misshasnaa
عضو

انثى

مُساهمة من طرف sesame الخميس 05 مارس 2009, 1:18 am

هههههههههه يا بنتى انت متأكدة انك مش مصريه؟؟

ههههههههههههههه
الكلام ده مايطلعش غير من واحده عايشه هنا ده حتى هشام شخصيا مايعرفش يقوله Razz
sadiko بجد زى العسل

المهم أهلا و مرحبا بك فى دارك يا شابه و كلام فى سرك بلاش شوربة العدس اليومين دول
واخده بالك انت الأعضاء نايمين ازاى؟؟
العدس فيه سم قاتل
sugriken
sesame
sesame
عضو مئوى

انثى

مُساهمة من طرف elhram الخميس 05 مارس 2009, 6:56 pm

اتاخرت عليك يامعلم

معلش ظروف الغربة بقى والشغل بس والله ليك وحشة يابرنس

والله يا ابو مريم انا مش عارف اسالك ب سم حتاج اضرب دماغى فى الخلاط شوى واطلع

بيقولو مصر اغنى بلد فى العالم بقالها اكتر من 7000 سنة بتتسرق ولسا فيها خير ايه رئيك فى الجملة دى ؟؟

من يومين قريت خبر فى الجرايد عن الدكتور نظيف او رابسو فى يوم عيد الرايضة وخد هو شوية وزراء معاه وكام واحد من الشله وفضلو ايجروا شوية وطبعا الوزرا كانو بيموتو وهو نفسه طويل ويجرى وهما بيموتو وراه ولبع ماتش كورة وبعدها لعب طايرة وكسب الاتنين والحكم ادله بلنتى مشكوك فى صحته فى تعليق لواحد من الشلة احمد شوبير بيقول (طبعا الحكومة لازم تكسب ) وبيقول لعصام عبد الفتاح الحكم ربنا يستر معاك لو مديتلوش ممكن يكون اخر عهدك فى التحكيم بهزرا احنا بلد يموقراطية المهم يعنى ايه رئيك فى المسلسل ده ؟ وايه وجه الشبه بين الى حصل والى قالو المذيع ومع الى بيحصل فى السلطة القضائية فى مصر ؟

تفتكر بعد قرار محكمة البوظة الدولية باعتقال البشير ايه اهداف الحكم وايه تداعياته فى الشرق الاوسط ونتايجه المتوقعه ومين ورا اللعبة دى كلها ؟

بالنسبة لموضوع عبد الناصر والخلاف على الموضوع وانا لا اميل لاى رئيس حكم مصر او اى قائد او حاكم او ملك حاكم مصر للاسف وبلا استثناء اسائو لشعب مصر الا من رحم ربى . عبد الناصر اغلب الشعب كان بيحبه لانه كان فى نسبة من الاهتمام بالشعب ولان النظام لاشتراكى او الملكية العامة كانت بتكفل نظام اجتماعى جيد فى طياتها لكن للاسف ان حصلت حجات فى عهده كتير ومعرفش كانت بعلمه او بغير علمه اسائت ليه وشوهت صورته . والسادات طبعا ليه بلاوى كتير اشهرها كامب ديفيد والانفتاح ودخول المخدارت بشكل بشع بكافة انواعها فى عهده لان الرئيس كان طبعا صاحب مزاج عالى وبرده ليه ايجابيات واعتقد انه كان كتفكير او كمكر سياسى او حربى كان اعلى من عبد الناصر فيه لكن عبد الناصر كان بيهتم بالمواطن اكتر من السادات وعلى ماسمعت من ناس كتير ان السادات قال فى مره (الى مش هيتغنى فى عهدى عمره ماهيتغنى ) غير ان عملية اغتياله الجماعة سموها اغتيال الطاغوت
المهم يعنى عايز منك شرح وتوضيح للموقف عن ( احداث الاعتقالات الى كانت فى عهد عبد الناصر وراح منها كتير جدا ضحايا ليها ) ( والثقة الزايدة من عبد الناصر فى رجاله لدرجة انه يقال ان صلاح نصر الله لايرحمه انه كان عامل على عبد الناصر نفسه تجسس ) وليه كان دايما عبد الناصر بيصدق وبيقتنع بكلام رجالته عن نظرية المؤامرة ؟ وليه الوازع الدينى فى عهده وكان اتجاه عالمى طبعا بس ليه تاثرنا بيه تاثر كبير ؟؟؟

نفترض وانشالله مايحصلش ان مصر دخلت حالة حرب واعلنوا حالة الطوارئ والتعبئة العامة تفتكر ان انت وانا وغيرنا ملايين المغتربين فى مصر حتى لو عدوا السن القانونى للتجنيد هينزلوا بلدهم وعلى الاقل يكونو موجودين فى الحدث او لوحد فيهم يقدر انه يحارب يحارب تفكر ده يحصل بنسبة كام فى المية من واقع غربتك واكيد معاشرتك لناس مغتربين؟

انا بقول فى رئيى ويمكن يختلف معاى كتير ان الحرب جاية جاية اجل او عاجل تفتكر انا رئيى صح وياترى لو حصل هنكون ضلع اساسى فيها ولا هنتاخد فى الرجلين ؟

وقت حربا لخليج تفتكر مصر كان لازم تدخل الحرب دى ؟ وتكون كبش الفدا الى رماه الامريكان فوش المدفع ؟؟؟

ياترى انت من مؤيدى التظاهر والاضرابات والاعتصامات ولا لا ؟؟

تفتكر انشالله لما تكبر شوى ومريم تكبر شوى وتبقى عروسة ولازم ياريس تتقل وتجهز نفسك كده
وجالك شاب مصرى لسا بيبتدى حياته وطلب انه يتجوزها منك انت ايه هيكون موقفك وياترى طلبك هيكون انها تستمر فى اسبانيا ولا ترجع تستقر فى مصر وهتطلبم نه مهر وشبكة وكده وكده ولالا ؟
وفى نفس الوقت اتقدملك شاب اسبانى مسلم وكده ايه هيكون ردك او رد فعلك او موافقتك بالنسبة ليك انت هتكون ميال لمين ؟؟؟

شوى وارجعلك تانى بس اخد نفسين من الشيشة وارجع

elhram
عضو مئوى

ذكر

مُساهمة من طرف Hesham الجمعة 06 مارس 2009, 5:36 am

يا نهار مش فايت يا هرم affraid
إيه ده كله يا عمونا !!!!!! shadsha3r
إنت لامم ملخص مواضيع المنتديات كلها وحاططهالى هدية؟؟ cryy
بجد عاوزنى أرد على ده كله هنا والا بتهزر؟؟ za3im/

أقولك .. حأجاوب هنا حتى لو بتهزر .. ولا يهمك Cool
بس قول للشعب ما يزهقش ولا يتعبش، واللى عاوز يقضى مشوار كده والا كده، ياخد راحته، إحنا لسه قاعدين shisha

انت اتسألت قبل كده .. ما ينفعش نسألك تانى جدعنة؟ عاوز أعمل معاك واجب teethon
Hesham
Hesham
عضو مئوى

ذكر

مُساهمة من طرف elhram الجمعة 06 مارس 2009, 4:37 pm

اه اتسالت يامعلم ياعمونا الايام جاية وهتلف هتلف الدينا دوارة متقلقش tuba

elhram
عضو مئوى

ذكر

مُساهمة من طرف elhram الإثنين 16 مارس 2009, 5:12 pm

ايه ياعم الحج انت طنشت على الاجابة ولا ايه يالا ياريس شهل شوية

elhram
عضو مئوى

ذكر

مُساهمة من طرف Smart الخميس 19 مارس 2009, 1:49 am

عدساوى هنا.. استنى ماتمشيش.. راجعلك بشوية أسئلة ..
Smart
Smart
عضو مئوى

ذكر

مُساهمة من طرف Gatita السبت 04 أبريل 2009, 2:36 pm

شومصريات شو - صفحة 19 Titoiseau
Gatita
Gatita
عضو ألفى

مُساهمة من طرف elhram الأحد 05 أبريل 2009, 9:44 am

ايه ده شو دى لتكون العصافير عندك بتقول شو طول عمرنا نعرفها صو صو

شو دى اول مره تكونش العصافير بتقول صو بس بالبربرى تقول شو ولا بالاسبانى ؟؟ scratch

elhram
عضو مئوى

ذكر

مُساهمة من طرف Smart الجمعة 26 مارس 2010, 10:22 pm

يا ترى ممكن نجيب مين ونسأله ..
ويكون بنت مش ولد ..
وأول حرف من اسمه eemee؟ scratch
Smart
Smart
عضو مئوى

ذكر

مُساهمة من طرف farida السبت 27 مارس 2010, 1:38 am

مصريات شو - صفحة 19 Uhozamb5 يا خبر ابيض يا سمارت مااااااالك مصعبها كده
طيب ممكن استعين بصديقمصريات شو - صفحة 19 Telephone
farida
farida
عضو ألفى

انثى

مُساهمة من طرف Hesham السبت 03 أبريل 2010, 2:54 am

elhram كتب:اتاخرت عليك يامعلم

معلش ظروف الغربة بقى والشغل بس والله ليك وحشة يابرنس

والله يا ابو مريم انا مش عارف اسالك ب سم حتاج اضرب دماغى فى الخلاط شوى واطلع

بيقولو مصر اغنى بلد فى العالم بقالها اكتر من 7000 سنة بتتسرق ولسا فيها خير ايه رئيك فى الجملة دى ؟؟

من يومين قريت خبر فى الجرايد عن الدكتور نظيف او رابسو فى يوم عيد الرايضة وخد هو شوية وزراء معاه وكام واحد من الشله وفضلو ايجروا شوية وطبعا الوزرا كانو بيموتو وهو نفسه طويل ويجرى وهما بيموتو وراه ولبع ماتش كورة وبعدها لعب طايرة وكسب الاتنين والحكم ادله بلنتى مشكوك فى صحته فى تعليق لواحد من الشلة احمد شوبير بيقول (طبعا الحكومة لازم تكسب ) وبيقول لعصام عبد الفتاح الحكم ربنا يستر معاك لو مديتلوش ممكن يكون اخر عهدك فى التحكيم بهزرا احنا بلد يموقراطية المهم يعنى ايه رئيك فى المسلسل ده ؟ وايه وجه الشبه بين الى حصل والى قالو المذيع ومع الى بيحصل فى السلطة القضائية فى مصر ؟

تفتكر بعد قرار محكمة البوظة الدولية باعتقال البشير ايه اهداف الحكم وايه تداعياته فى الشرق الاوسط ونتايجه المتوقعه ومين ورا اللعبة دى كلها ؟

بالنسبة لموضوع عبد الناصر والخلاف على الموضوع وانا لا اميل لاى رئيس حكم مصر او اى قائد او حاكم او ملك حاكم مصر للاسف وبلا استثناء اسائو لشعب مصر الا من رحم ربى . عبد الناصر اغلب الشعب كان بيحبه لانه كان فى نسبة من الاهتمام بالشعب ولان النظام لاشتراكى او الملكية العامة كانت بتكفل نظام اجتماعى جيد فى طياتها لكن للاسف ان حصلت حجات فى عهده كتير ومعرفش كانت بعلمه او بغير علمه اسائت ليه وشوهت صورته . والسادات طبعا ليه بلاوى كتير اشهرها كامب ديفيد والانفتاح ودخول المخدارت بشكل بشع بكافة انواعها فى عهده لان الرئيس كان طبعا صاحب مزاج عالى وبرده ليه ايجابيات واعتقد انه كان كتفكير او كمكر سياسى او حربى كان اعلى من عبد الناصر فيه لكن عبد الناصر كان بيهتم بالمواطن اكتر من السادات وعلى ماسمعت من ناس كتير ان السادات قال فى مره (الى مش هيتغنى فى عهدى عمره ماهيتغنى ) غير ان عملية اغتياله الجماعة سموها اغتيال الطاغوت
المهم يعنى عايز منك شرح وتوضيح للموقف عن ( احداث الاعتقالات الى كانت فى عهد عبد الناصر وراح منها كتير جدا ضحايا ليها ) ( والثقة الزايدة من عبد الناصر فى رجاله لدرجة انه يقال ان صلاح نصر الله لايرحمه انه كان عامل على عبد الناصر نفسه تجسس ) وليه كان دايما عبد الناصر بيصدق وبيقتنع بكلام رجالته عن نظرية المؤامرة ؟ وليه الوازع الدينى فى عهده وكان اتجاه عالمى طبعا بس ليه تاثرنا بيه تاثر كبير ؟؟؟

نفترض وانشالله مايحصلش ان مصر دخلت حالة حرب واعلنوا حالة الطوارئ والتعبئة العامة تفتكر ان انت وانا وغيرنا ملايين المغتربين فى مصر حتى لو عدوا السن القانونى للتجنيد هينزلوا بلدهم وعلى الاقل يكونو موجودين فى الحدث او لوحد فيهم يقدر انه يحارب يحارب تفكر ده يحصل بنسبة كام فى المية من واقع غربتك واكيد معاشرتك لناس مغتربين؟

انا بقول فى رئيى ويمكن يختلف معاى كتير ان الحرب جاية جاية اجل او عاجل تفتكر انا رئيى صح وياترى لو حصل هنكون ضلع اساسى فيها ولا هنتاخد فى الرجلين ؟

وقت حربا لخليج تفتكر مصر كان لازم تدخل الحرب دى ؟ وتكون كبش الفدا الى رماه الامريكان فوش المدفع ؟؟؟

تفتكر انشالله لما تكبر شوى ومريم تكبر شوى وتبقى عروسة ولازم ياريس تتقل وتجهز نفسك كده
وجالك شاب مصرى لسا بيبتدى حياته وطلب انه يتجوزها منك انت ايه هيكون موقفك وياترى طلبك هيكون انها تستمر فى اسبانيا ولا ترجع تستقر فى مصر وهتطلبم نه مهر وشبكة وكده وكده ولالا ؟
وفى نفس الوقت اتقدملك شاب اسبانى مسلم وكده ايه هيكون ردك او رد فعلك او موافقتك بالنسبة ليك انت هتكون ميال لمين ؟؟؟

شوى وارجعلك تانى بس اخد نفسين من الشيشة وارجع

يـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــاه .... من سنة بالضبط ما دخلناش هنا pale

خايف يكون الهرم زعلان انى ما جاوبتش على أسئلته الشاملة الجامعة الجامحة ساعتها Very Happy

حأرد حالاً عليك يا هرم ..
بس قبل الرد، أؤيد بالروح والدم ترشيح "إيمى إيمى" للجلوس على كرسى الرعب فوراً Twisted Evil

والآن .. إلى ردى على أسئلتك:
(قول يا مسهل) Very Happy
Hesham
Hesham
عضو مئوى

ذكر

مُساهمة من طرف Hesham السبت 03 أبريل 2010, 4:34 am

ـ مضبوط، ونظرة سريعة على طبيعة الشعب المصرى عبر كل العصور التاريخية التى مرت على البلد، سنجد أنه كان دائماً مستضعفاً ومقهوراً ولا حول ولا قوة له، يؤمر فيطيع. فهو شخصية قدرية من الدرجة الأولى، يعيش مستقراً على ضفتى النهر الممتد بطول البلد، والذى يأتيه بأسباب الحياة دون مشقة، فيتعامل معها بمهارة. ويعرف أن هذا النهر يثور بالفيضان فى شهور الصيف، ويبتلع كل ما يقف فى طريقه .. ثم يهدأ بمفرده .. ليعود هو لحياته الهادئة من جديدة .. وهكذا دواليك .. هدوء وثورة قدرية متتالية، وتلك هى نظرته التى أفرزت فلسفته للحياة، ومنها اتسمت تصرفاته تجاه المستجدات الحياتية سواءُ كانت الفردية أو المجتمعاتية بخصلة "الصبر" .. بل وعبر عنها فى مقولاته الشعبية، فتجده يقول مثلاً:
"اصبر عالجار السو، يا يتعدل، يا تجيله شوطة تاخده"!
ومن هنا .. كانت فرص الفاسدين من حكامه عبر التاريخ كبيرة، فهم يسرقون خيراته ونتاج مجهوداته، وهو يفتقر ويضن، ولا يتحرك سوى بالتضرع إلى الآلهة والتنذر والسخرية من نفسه ومن حكامه .. فهو يعلم أن لكل شئ نهاية، مثل نهاية الطوفان.

أما خيرات مصر التى لا تنتهى رغم سرقتها على مدار 7000 سنة، فهذا من فضل الخالق وحده، الذى حباها بكنوز طبيعية لا تنتهى ..

ولو تخيلنا تخيل إفتراضى بحت .. إن ربنا قرر يقفل حنفية النيل مثلاً عن مصر، ساعتها، سنرى ما رآه جدودنا أيام سيدنا يوسف عليه السلام .. سنوات عجاف .. سنأكل ونشرب فيهم المحظورات من الميتة والدم والقوارض وغيرها .. وقد حدث هذا بالفعل فى نهاية القرن الثامن عشر، وذكره الجبرتى وغيره تفصيلياً، كما حدث فى فترات أخرى سابقة، كإحدى فترات العصر المملوكى مثلاً .. أى أنه ليس بمستبعد الحدوث، خصوصاً هذه الأيام مع تصاعد أزمة نصيب مصر من المياه مع دول حوض النيل. فربنا يستر.

طبعاً لو بنتكلم عن رئيس وزراء دولة تعيش الرفاهية، ومواطنيها مافيهومش حد عايش تحت خط الفقر، وما عندهاش كارثة فى التعليم ولا فى الصحة ولا فى المواصلات ولا مبانيها بتتهد على رؤوس من فيها، وما عندهاش قضايا فساد، وما عندهاش حرب شغالة على حدودها ومواطنين منها استشهدوا فيها وبيوتهم دمرتها القنابل (بالخطأ) ـ (لاحظ إنهم كانوا بيلعبوا وقصف غزة وتدميرها شغال، والمظاهرات فى العالم كله شغالة) ـ وما عندهاش زراعة بمياه الصرف الصحى، وما عندهاش عشوائيات، وما عندهاش وقفات إحتجاجية من كل طوائف المجتمع ... لو ... بتتكلم عن رئيس وزراء دولة ما عندهاش أى مشكلة عويصة زى كده .. كنت حأقولك .. يا سلام .. الله .. ايه الجمال ده .. هى دى القدوة والا بلاش!

إنما فى وسط كل ما قلته وما لم أقوله .. رأيى أنه رئيس وزراء مش ظريف ومش حساس ومش ذكى ومش بنى آدم أصلاً No

أما وجه التشابه بين تدليس الحكم لمصلحة فريق رئيس الوزراء، وبين ما يحدث فى القضاء .. فلا أفهم عن أى تشابه تتحدث؟
لأن قضاة مصر، ومهما قيل عنهم، ومهما كانت قراراتهم .. فهم فعلاً بعيدون كل البعد عن أى شبهة سلبية .. وهذا رأيى والله أعلم.

طبعاً زى ما بتقول: "بوظة" ـ وبالتالى، لا تتوقع انك تجد إجابة أكيدة عند أى شخص مهما كان، الكل سيعطيك آراء وتكهنات، حتى أعلم العلماء بخبايا الأمور .. لأن الموضوع كله آخر لخبطة. لكن المؤكد إن "البشير" مغضوب عليه من أيام حرب تحرير الكويت (زى ما بيسموها)، لأنه رفض المشاركة وأيد صدام حسين، ومغضوب عليه لأنه سمح بوجود أسامة بن لادن على أرض السودان بعد ما طردوه من السعودية وأفغانستان، ومغضوب عليه لأنه ترك حسن الترابى يشتغل على راحته فى البداية، وبعدين مغضوب عليه لأنه اعتقل حسن الترابى ومنعه فى النهاية، ومغضوب عليه لأنه قرر تطبيق الشريعة الإسلامية، ومغضوب عليه لأنه عمل معاهدة مع جارانج زعيم الجنوب المعارض للشريعة الإسلامية، ومغضوب عليه لأنه ولأنه ولأنه ... كلها أسباب فيها رائحة إستقلالية القرار السياسى فى السودان، وهذا مرفوض وغير مقبول من أصحاب النفوذ فى المنطقة، وكل سبب منهم لو تلاحظ، له طرفين، أحدهم معارض والآخر موافق، فعندما يغيره، ينقلب المعارض موافقاً، والموافق معارضاً!

أما الشئ الوحيد المتفق عليه من الطرفين .. فهو رفضهم للبشير وسياساته سواء الداخلية أو الخارجية .. ناهيك عن تعاونه مؤخراً مع مصر، وفتحه السودان بالكامل للمصريين كمواطنين سودانيين من حقهم التملك والعمل وخلافه، وهو ما يؤرق ولاد عمنا الملعونين، ويجعلهم يسخرون كل طاقاتهم وكل منظماتهم الدولية لإسقاطه، لوقف هذه القرارات بسرعة.

يعنى .. بوظة زى انت ما بتقول .. وتأثير هذه اللعبة على منطقتنا كبير بدون شك .. والدليل (بعد سنة من سؤالك) بدأ يتضح ويبان حتى فى مصر نفسها .. (ركز شوية وانت تاخد بالك من أصل وفصل كل المتغيرات السياسية فى مصر حالياً). Wink

وأكمل بكره إن شاء الله عشان تعبت بصراحة No
Hesham
Hesham
عضو مئوى

ذكر

مُساهمة من طرف Hesham الإثنين 05 أبريل 2010, 4:26 am

مع أنه موضوع قًتل واتمثل بجثته بحثاً فى كل مكان ومن كل الناس Neutral لكن أصحاب الرأى فيه عاملين زى مشجعين الأهلى والزمالك، ناقر ونقير 2afa أنصار عبد الناصر زى الأهلاوية، ناس واثقة فى نفسها وتاريخ إنجازاتها وبطولاتها يتكلم عنها رغم خسارتها أحياناً، وناس السادات زى الزمالكاوية، عايشين على مبدأ الصيت ولا الغنى، يعملوا من الحبة قبة، ويقاوحوا ويهتفوا ويهللوا عمال على بطال، وما حدش من السامعين فاهم هما بيزعقوا ليه وعلى ايه! على ماتشين تلاتة أو بطولتين تلاتة كسبوهم فى تاريخهم كله؟ والا على إيه بالضبط؟ wedno

المهم ..
قبل أى شئ ... تعال نتفق على أن الحكم على الأشياء هو أمر نسبى، يعنى مثلاً .. صلاح الدين الأيوبى عندنا بطل .. لكن عند الأوروبيين سفاح وقتال قتلة وإرهابى .. مش كده؟ وإحنا عندنا ما يثبت أنه بطل قومى، وهما عندهم ما ثبت إنه مجرم قطاع طرق. ماشى؟
ونتفق كمان على إن كل وقت وله آذانه .. يعنى مثلاً لما نعرف ان زمان خالص كانت البنات تتجوز بمجرد البلوغ، يعنى بالكثير فى سن 14 سنة، وإن ده كان هو العادى والطبيعى، وبعدين نبص حوالينا، فنجد أن القوانين الحالية تمنع زواج البنات قبل سن 16 أو18 وان العادى هو الزواج فى سن الثلاثين وأكثر .. ففوراً نتأكد من صدق المقولة: "كل وقت وله آذانه" .. صح الكلام؟

حسناً ..
عبد الناصر؛ ظهر فى منتصف القرن العشرين، بعد انتهاء الحرب العالمية وتبعاتها على العالم مباشرةً، يعنى .. مفاهيم الحرية وحقوق الإنسان ونظام الحكم وإدارة الدولة، وظروف مصر والمنطقة العربية والأفريقية الخاصة، بدءً من وقوعهم تحت إستعمار أجنبى، ونظم ملكية ضعيفة، وأحوال إجتماعية للشعوب متدهورة، ووجود نظامين عالميين غاية فى التطرف، أحدهم شيوعى شمولى، والآخر رأسمالى إمبريالى، ناهينا عن التفاصيل الخاصة بالأمن القومى المصرى والعربى، من إحتلال فلسطين شمالاً، لفصل السودان عن مصر جنوباً، لسيطرة أصحاب النفوذ ومراكز القوى فى الحياة السياسية، لغيره وغيره وغيره من الظروف التى صاحبت ميلاد الثورة المصرية، التى بدأت عهدها بتلقى عدواناً ثلاثياً على أراضيها بعد سنتين إثنين فقط من إعلان النظام الجمهورى، وبتلقى أعمالاً تخريبية من جماعات يهودية صهيونية مصرية، تدعمها قوى عظمى أجنبية تارة، وجماعات إسلامية مصرية متطرفة تارة أخرى .. إضافة لتربص أصحاب النفوذ السابقين بالثورة التى نزعت عنهم نفوذهم وقوتهم ..

فى هذا الجو، كان طبيعياً أن يتصرف أى حاكم .. سواء كان اسمه عبد الناصر أو عبد الفتاح .. بما يتيح له السيطرة على زمام الأمور تماماً، ماذا وإلا، ستنتهى الحركة الإصلاحية قبل أن تبدأ. مع الأخذ فى الإعتبار، أن تلك السلوكيات من النظام الحاكم آنذاك، لم تكن غريبة على المجتمع الدولى، ولم يكن هناك من يتحدث عن مسميات الديموقراطية والحريات والتعددية السياسية بمفاهيمهم المتداولة حالياً .. لم يكن هناك موبايلات ولا انترنت ولا قنوات فضائية ينقلون صور الظلم والفساد والتعسف والقهر من كل بلاد العالم بدون إستثناء للبلاد الأخرى .. فكانت الدول تُدار حسب ثقافة كل دولة على حدة، أى؛ لم يكن العالم قرية واحدة، ولا يُحكم بقطب واحد اسمه الولايات المتحدة الأمريكية، وبالتالى لم تكن المفاهيم واحدة ولا الممارسات واحدة.

إذن .. الإعتقالات فى عهد عبد الناصر، كانت مبررة فى وقتها .. وأكبر دليل، أن المعتقلين أنفسهم وقتئذ، هم أكثر المدافعين والمناصرين والمروجين اليوم لسياسات ومبادئ عبد الناصر! لأنهم كانوا على ثقافة ووعي ودراية، حصنوهم من الوقوع فى نفس الفخ الذى وقع فيه العامة من الناس لاحقاً. (حتى جماعة الإخوان يحنون لبعض سياساته، رغم عدم ذكرهم لإسمه)! 2afa

أما التصنت على عبد الناصر نفسه، فلو كان حقيقياً وليس مجرد إشاعة أطلقها السادات عليهم ليبرر إعتقالهم لأنهم كانوا معارضين له، فتكون جريمة بكل تأكيد لو كانت بنية الغدر به، وتؤكد على أن عبد الناصر كان مخلصاً يثق فيمن حوله، وليس العكس .. أما لو كان التنصت، كوسيلة من وسائل الحماية له، كما يحدث حالياً من وضع كاميرات وميكروفونات المراقبة السرية فى الأماكن العامة والمبانى الحكومية وغيرها .. فتكون مجرد فرية وكذبة ساداتية، لإيهام الناس آنذاك بغير الحقيقة، خصوصاً وأن مسائل المراقبة فى الستينات كانت من الأمور الحساسة والمبهمة على الناس العادية.

كل وقت وله آذانه ومفاهيمه وحساباته يا صديقى floa

أقدر أكلمك عن نفسى أنا بس .. وأؤكد لك .. ان طول ما فيا نفس، وقادر أقف على رجلى، لن أتردد لحظة فى انى أتطوع. الموضوع محسوم بالنسبة لى من زماااااااااان، وغير قابل للنقاش حتى مع نفسى. بس بشرط .. تكون الحرب مبررة بالنسبة لى، يعنى لصد عدوان خارجى، أو لتحرير القدس أو أى بلد عربى محتل بقوات أجنبية .... إنما أكيد مش حأشارك مثلاً فى تحرير الكويت من العراق حأشجع بس. ana3aref
وأظن ..
والله أعلم .. إن أى مصرى لن يتورع عن التطوع للدفاع عن مصر .. لكن مش كلهم حيتحمسوا للدفاع عن وجهة نظر وحسابات الحاكم فى حرب ما، مصر مالهاش فيها لا ناقة ولا جمل، على الأقل بشكل مباشر Wink

مع إحترامى لرأيك ولرأى أى إنسان؛ الموضوع مش موضوع آراء وبس ..
الموضوع موضوع يقين وإيمان .. سواء عند اليهود أو عندنا، مسلمين ومسيحيين بكل طوائفنا الكثيرة.
الحرب قادمة لا محالة .. المهم إمتى!
"إمتى" هو السؤال الذى يحتمل آراء وتكهنات .. مش الحرب نفسها.
ومصر ستكون أساسية فى الحرب، حتى لو اتاخدت فى الرجلين فى البداية .. وده يشرحلك سبب إهتمام الصهاينة من زمان بتحييد مصر بكل الوسائل لأطول فترة ممكنة. لأنهم على يقين .. زينا Wink
وبالمناسبة ...
أحدث الحسابات والتحليلات السياسية، تقول بأن النهاية (أى الحرب) ستبدأ فى خلال 10 إلى 15 سنة من الآن ..
فإلحق سن أسنانك sugriken

إستراتيجياً كان لابد من التواجد المصرى، لكن ليس بالشكل الذى حدث. أعتقد أنه كان خطأ تكتيكى فادح من الإدارة المصرية، تسبب فى تعاقب مسلسلات الفشل فى مواقف أخرى مستمرة إلى الآن.

نعم/ من مؤيديها والمشاركين فيها كمان.

بالتأكيد حأكون ميال للمصرى طبعاً .. (سؤال غريب شوية يابو حميد) .. إنت فاكرنى زيك بأمد لبره زى القرع؟؟؟ €€€€
لكن مش أنا اللى حأقرر لأن مش أنا اللى حأتجوز .. هى مالهاش عندى غير النصيحة والرأى والمشورة وبس.
أما عن المهر والكلام المتخلف إياه .. فالحمد لله، ماليش فيه وما بأحبش اللى بيتكلموا فيه أساساً. البنات مش سلعة لها ثمن يا سيد يا محترم. عيب.
ومسألة البلد اللى حيعيشوا فيها، شئ يخصهم هما، هما اللى يقرروه مش أنا، لأنها حياتهم هما مش حياتى أنا .. مش كده؟ والا عندك رأى تانى؟

وكده خلاص .. خلصت كل الأسئلة gssis

والآن ....

لتتفضل من أخرجتنا عن بياتنا الشتوى وصحتنا من أحلى نومة .. @@

خشى يا ختشى يا أم سمسم .. اتشفضلى .. بيتشك ومطشرحك يالدلعدي emeeme .. خشى برجلك اليمين ياحبيبتشى asda

يا أم العيااااااااال يا جاتيتاااااااااااااا ... تشعالى سلمى على أبلتك emeeme لحسن مكسوفة shlo
Hesham
Hesham
عضو مئوى

ذكر

مُساهمة من طرف Smart السبت 10 أبريل 2010, 9:42 pm

والآن.. مع ضيفتنا الجديدة .. emeeme ..
يلا يا أعضاء .. اسلخوها.. قصدى اسألوها ..
Smart
Smart
عضو مئوى

ذكر

مُساهمة من طرف قمر الليالي الأحد 11 أبريل 2010, 5:48 am

ما تبدي انت يا سمارت؟؟ ونحن من وراءك على طوول مصريات شو - صفحة 19 813726
قمر الليالي
قمر الليالي
عضو مئوى

انثى

مُساهمة من طرف emeeme الإثنين 12 أبريل 2010, 11:36 am

Sleep Sleep Sleep صحونى لما تخلصوا

هو أنا كوبايه شاى بتتعزموا على بعض بيها ana3aref

emeeme
عضو مئوى

انثى

مُساهمة من طرف Hesham الإثنين 12 أبريل 2010, 12:31 pm

أه صحيح، احنا بنتعازم على بعض ليه!!

أبدأ أنا يا إيمى إيمى ,,, شمرى كمامك ونورى دماغك، ويالله بينا goog

ـ ما هى بياناتك الشخصية؟:
إسمك وسنك ومحل إقامتك ومؤهلك الدراسى وموقفك من التجنيد أو الخدمة العامة علشان ما تزعليش Cool

ـ ما هى هواياتك إن وجدت؟

ـ ما هى إهتماماتك العامة إن وجدت؟

ـ ما هى إهتماماتك الشخصية؟

ـ ما هى توجهاتك الأيديولوجية فكرياً وسياسياً؟

ـ من هو مثلك الأعلى فى الحياة؟ 

ـ هل تمارسين الرياضة؟ ما هى رياضتك إن وجدت؟

يالله يا ستى ... حضرتك تجاوبى على أسئلة التعارف دى الأول، وبعدين نكمل cafe
Hesham
Hesham
عضو مئوى

ذكر

مُساهمة من طرف emeeme الثلاثاء 13 أبريل 2010, 9:50 pm

ـ ما هى بياناتك الشخصية؟:
إسمك وسنك ومحل إقامتك ومؤهلك الدراسى وموقفك من التجنيد أو الخدمة العامة علشان ما تزعليش

إيمان نبيل بينت جدك مصطفى إبراهيم
محل الأقامة - أسكندرية -كامب شيزار

موقفى من التنجيد بشترى مراتب جاهزة

ـ ما هى هواياتك إن وجدت؟

الكتابه - الرسم - تصميم الازياء- وأقتناء الأقمشه - الاعمال اليدويه مثل : صناعة الشنط من الاقمشه - تصميم البراويز - تصمييم موديلات الستائر وإدخال خامات معها غير الأقمشة

ـ ما هى إهتماماتك العامة
إن وجدت؟

متعلقة بالاطفال بوجة خاص والتفكير وعمل الأبحاث التى تختص بتطوير الطفل فى المرحلة الأبتدائية وكيف يمكن استخدام وسائل متطورة تجعلهم قادرين على الأستمتاع بالتعليم بدلاّ من الوسائل المتعارف عليها فى المدارس المصرية
وقد قمت فى هذا الصدد بتاليف مسرحية غنائية بأسم ( سر الأسياخ المخفية ) قدمت فيها عملية الجمع بصورة غير مباشرة
اهتماماتى بالمرضى فى المحيط العائلى والاهتمام بالعلاقات الإجتماعية ( الاصدقاء - والعائلة )
مفيش حاجة تانيه دلوقتى على بالى ممكن اتكلم فيها عن الاهتمامات الشخصية لانها كثيرة جدا ّ

من هو مثلك الأعلى فى الحياة؟

سيدنا محمد وكل رسل وأنبياء الله

ومن حيث الأشخاص التى صادفتها بحياتى مؤحراّ ( ومش بثبتك يعنى ولا حاجة عشان تقولى اسئله سهله هو انت " هشام " الشهير بعدسة المنتدى المحشية انشوجه
....................................................................................
الاهتمامات العامة
مثلى مثل غيرى من الشعب المصرى اهتم بالمشكلات والاحداث اليومية التى يئن منها الشعب اولاً من سلبيته المفرطة وانا معهم فى عدم اتخاد مواقف حاسمة ضد الاعتداآت التى تحدث فى حقنا من الحزب الحاكم الذى لم نقم بإختياره تكاسلاّ وإنشغالاَ بهمومنا واعباءنا التى زرعنا أنفسنا بها،
وأهتم بهذا التغيير التى حدث فى الأونه الاخيرة من نهوض الكثير من المعارضين فى صورة الاعتصامات والمظاهرات وأعرف أنه من وراء كل هذا لجنة الإصلاح والتغيير التى يرأسها البردعى فبالرغم من انه من الرأسماليين إلا إننى أؤيدة إن رشح نفسه بالانتخابات فمثل ما قال د. ادهم رداّ على تساءلات سمارت ان المواطن المصرى اصبح يتعلق بالبردعى مثل الغريق الذى يبحث عن قشة أو طوق للنجاة

واهتم بالقضية الفلسطينه

أما اللى اسمها الأيدلوجيه دى أنا بقترح عليك يا سيدنا الأستاذ عدسه تقولى بداله توجهاتك السياسية والفكرية لأن السؤال موجهه لفرد واحد مش مجموعه لهم ايدلوجيه واحده يعتنقوها ومع ذلك أحسن انا عارفه انى حتخرشم قريب اوى

ارد عليك بأختصار أنا أميل للفكر الأشتراكى من الناحية السياسية ولكن مع بعض التحفظات .
أما توجهاتى الفكرية
بجد سؤال صعب جدا ً ( لاننى فى تلك الفترة أصبحت كافة أفكارى فى حالة من الأستغراب والغربة ولا اجد لها مكانا إلا فى موطن قلبى وعقلى أسلسلها مثل أحلامى اخرجها على ورقات سرعان ما اخفيها او احرقها او أجعلها باليه بتلوين بعض الاحرف فى السطور لتضيع معالم الجمل التى كتبتها وبذلك لا احد يعرفها لا احد يقدر على فهمى وقراءة أفكارى فأكتفيت أن اضع الأفكار التى يتطلبها منى العمل من ابحاث او اعمال إدارية ينتهى منها عقلى بعد ان تنتهى مهمتى معها وأعترف ان افكارى بالرغم من كونها نبيلة جدا خالصة لوجهه الله إلا اننى بعد بدئى فى تنفيذها فاجد الفشل فى خطوات التنفيذ عائقَ اعترف انه يكسر ظهرى ولكن من جديد انهض احاول مقاومة الفشل لا اشعر بغصة الفشل واليائس وكل تلك الكلمات المحبطة جدا ّ إلا القليل من الوقت بضعة ايام ثم اجد الهواء حولى نظيف اشمه بسعادة بالغة لاننى مازلت محتفظه بروح لا تتعلق بها شوائب وأعباء الحياة
مهما كثرت وتكاتفت عليا .

بعد الفاصل اعود

عدل سابقا من قبل emeeme في الأحد 18 أبريل 2010, 12:05 pm عدل 4 مرات

emeeme
عضو مئوى

انثى

مُساهمة من طرف emeeme الثلاثاء 13 أبريل 2010, 10:24 pm

انا جيت بعد ما ضربتلى ساندوتش كفته
ـ هل تمارسين الرياضة؟ ما هى رياضتك إن وجدت؟

زمان كنت بلعب باليه وانا صغيرة وقد اثر ذلك عليا لما كبرت \ عندى حالة من التشنج فى أصابع القدمين ديماَ بمشى على أطراف اصابعى نادرا لما بمشى زى الناس الطبيعين

لكن الرياضة الملازمة منذ الصغر ولحد دلوقتى السباحة طبعاّ وسع يا عم
للإ سكندرنيه يا عم وسع يا عم لا أبو هيف فى زمانه

وسمعنى سلام
العدس الليله الليله ليله عيده يا رب تبارك تبارك وتزيدة
jocolor jocolor jocolor jocolor jocolor

emeeme
عضو مئوى

انثى

مُساهمة من طرف OSKASAN الثلاثاء 13 أبريل 2010, 10:42 pm

[quote="emeeme"]

إيمان نبيل بينت جدك مصطفى إبراهيم
محل الأقامة - أسكندرية -كامب شيزار

دلوقتى بس عرفت انتى مين scratch

[quote="emeeme"][quote]
الكتابه - الرسم - تصميم الازياء- وأقتناء الأقمشه - الاعمال اليدويه مثل : صناعة الشنط من الاقمشه - تصميم البراويز - تصمييم موديلات الستائر وإدخال خامات معها غير الأقمشة

مش فاهم حكاية اقتناء الاقمشة دى
حاجة كده زى طوابع البريد والعملات يعنى ؟

ماشى .. ليكى فى الكومبيوتر والتصميمات وكدة ولا يدوى
ولما باتكلم عن الكومبيوتر وتصميماته مش باتكلم عن الفوتوشوب لانها حسب اهتماماتك بعيده عن تفكيرك
انا باتكلم عن الكومبيوتر فى التصنيع .. يعنى برامج التطريز وبرامج الحفر على الخشب .. شغل المحترفين يعنى
ماجاوبتيش هشام
دراستك ايه
شكلك مش خريجة تالتة ابتدائى .. شكلك كده حاجة أدبى ولو انى ميولك فنية .. يعنى علمى

OSKASAN
عضو مئوى

ذكر

مُساهمة من طرف emeeme الثلاثاء 13 أبريل 2010, 10:55 pm

هههههههههههه
نسيت الدراسه صحيح انا عينى ساعات بتحول العتب على النظر
خريجه تجارة / قسم علوم سياسية

أقتناء الأقمشه لانى بستعملهم فى عمل إى تصميمات يدوية لازم ادخل فيها القماش بشكل أساسى
الحفر على الخشب وشغل الأركيت انا بحبه جدا وبفكر فى الفترة القادمة أبدء اتعلمه نسيت كمان أكتب انى اتعلمت فترة صناعة البامبو ( بس ايدى ورمت )
الموضوع كله هوايه من الألف إلى الياء حاولت أعمل مشروع من خلال تلك الهواية لكن فشلت لأن الخبرة الكافية تنقصنى بشدة

emeeme
عضو مئوى

انثى

مُساهمة من طرف farida الأربعاء 14 أبريل 2010, 3:50 am

ايمي تصدقي من الصبح وانا مقررة اكتبلك اسالة بس من الصبح مع شادي فشتت افكاري
و معرفش اسال اسئلة من غير ما اكون حساهامصريات شو - صفحة 19 K5c43ime

فاديني مهلة اتوغل واتسرب وانتشر باسئلتي واكبس بيها علي انفاسك
فهسيب المايك مؤقتا للصحبة الحلوة وبعدين هستولي عليه
علشان استجوبك مصريات شو - صفحة 19 Tn27303lunettes
farida
farida