هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الرياضة والفشل

2 مشترك

الرياضة والفشل Empty الرياضة والفشل

مُساهمة من طرف elhram الجمعة 14 نوفمبر 2008, 4:36 pm

اخوانى واخواتى الاعزاء

كان من باب اولى انى اكتبا لموضوع ده فى صفحة الرياضة بس انا كتبته هنا لان الموضوع مش متعلق بالرياضه كرياضة لكنه متعلق بمجتمعنا والتدهور الى بيحصل فينا ..

كلنا مطلعيين على كل مجريات الاحداث الرياضة الى بتحصل فى مصر وفى المقابل الى بيحصل فى العالم كله . مفيش اى وجه مقارنة بين الاتنين

بنشوف لك يوم وبنسمع عن مهازل بتحصل فى الرياضة المصرية بكافة مستوياتها

باتداء من احداث نادى الزمالك الماسوية مرورا ببقاى الاندية وباقى الالعاب والتدهور والفشل الذريع فى دورة بكين وخلافه .

قبل كده مكناش بنسمع عن حاجة اسمها المجلس القومى للرياضة ودوره دالوقتى بقينا نسمع المجلس القومى بيقول المجلسا لقومى بيعيد وللاسف مشوفناش اى تعديل ولا تغيير بالعكس اغلب القرارت الى صدرت من المجلسا لقومى للرياضة فى كل المجالات قرارت فاشله بمعنى الكلمة .

معقول حال نادى من اكبر انيدة مصر يوصل للمرحلة دى وكام سنة اكتر من 4 سنين متتاليه ومفيش حد قادر يظبطه للدرجة دى مصر مفيش فيها ناس عندها هقل ولا تفكير ولا كله بيضرب فى كله للمصلحة الخاصه ويتحرق كل الناس .

دورة اثينا روحناها وخدنا فى ميداليات وكانت صدفة كان اولى بالمجلسا القومى للرياضة العظيم انه يهتم بالاعبين ويزودهم ويحسن متواهم مش بقرارته الهمجية ضعف كل الالعاب والاعبيين غير عناصر تانية ورحنا زى ماجينا افانا يأمر عيش . وازاى منخدش وازاى واحنا خدنا بالصدفة فى اثينا وبمجهودات شخصية مش جماعية .

لما المعاقيين كل سنة بيحققو مديليات وانجازات فكر المجلس ده انه يعمل ليهم حاجة تليئ ببيهم ولا حاجة فى حد يعرفهم ولا بيسمع عنهم ؟

بنشوف كل المدارس الحديثة بيتلغى منها الملعب والمسجد كمان والسمجد لو المدرسة حبت تعمله يبقى بالجهود الذاتيه اما الملعب فيدوب وقت الطابور الصباحى ويكفى الطلبة باعافيه . فين دورك يامجلس ياعظيم ياراعى الرياضة بتعمل ايه للناس علشان تهتم بالرياضة .
المجلس نسى دوره وفكر انه وزارة الاستثمار ولا بنك التمويل وعايز يبيع استاد القاهرة كمان ويعرضوا فى مزاد يتخصخص لا والاستاد من جوه فى مساحه ضخمه جدا ارض فضاء ضخمه اكيد المستثمر هياخدها هيقلبها محلات وحجات تجيب دخل طيب فين الرياضة ؟

كان اولى بيه ان يساعد مراكز الشباب والاندية الصغيرة والالعاب الضعيفة والالعاب القوية فى صمر انه يزود ليها مساحات ملاعب ومدربين وتحفيز لو بيفكر بصيحي انه يرفع قدر الرياضة فى مصر . انا معرفش عن رئيسا لمجلس اى معلومات وياخوفى ميطلعش اصلا ليه فى الرياضة ..

ياريت نفكر ونشوف حل للموضوع ده

elhram
عضو مئوى

ذكر

الرياضة والفشل Empty رد: الرياضة والفشل

مُساهمة من طرف farida الأحد 16 نوفمبر 2008, 12:52 am

كان من باب اولى انى اكتبا لموضوع ده فى صفحة الرياضة بس انا كتبته هنا لان الموضوع مش متعلق بالرياضه كرياضة لكنه متعلق بمجتمعنا والتدهور الى بيحصل فينا

عارف ليه يا هرم انت كتبته في الباب الاجتماعي
للاحساس بانه هناك فشل اخلاقي في مجتمعنا
الرياضة بترجع ورا لان اخلاقياتنا بتسوء
قبل كده كانت الرياضة في مصر متنوعة في السباحة والتنس وفي كرة القدم
وغيرها اسامي رنانة ومعروفة باخلاقياتها العالية

كانت رياضة من اجل الرياضة لانه كان فيه انتماء
بيبذل فيها جهد مش من اجل المصلحة والشهرة فقط لا غير

اللي ساعد علي عدم الاهتمام والانصراف الي حد ما عن الرياضة
ومبقاش فيه وقت ليها وجود مراكزشبابية للالعاب الانترنتية
هنقول ان اللعب الفكري انشغل عن اللعب الجسدي
وعمل انفصال بينهم
فمبقاش فيه تقويم لحاجة خالص