هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الدين الجديد ...

3 مشترك

الدين الجديد  ... Empty الدين الجديد ...

مُساهمة من طرف ragab الخميس 16 أكتوبر 2008, 8:58 am

دفعنى لكتابة هذا الموضوع
كاتب أو سكرتير الجلسة بالمحكمة
عندما توجهت لاستخراج صورة من حكم صحة توقيع فطلب منى الإنتظار إلى أن يفرغ من صلاة الظهر على أن أجهز له الحلاوة
يعنى الإتاوة أو الرشوة
وربما لا يعرف أن الصلاة تنهى عن الفحشاء والمنكر وما فعله من طلب الرشوة فى مقابل استخراج الحكم بعد دفع الرسوم الرسمية للدولة هو المنكر بعينه ويبطل صلاته
ولكن هكذا هو الإسلام الجديد الذى توصل له منعدمى الضمير والدين فقاموا بفصل الفرائض عن الأخلاق واعتبروا أن الدين هو الفرائض فقط من صلاة وصوم وحج ولحية ان أمكن دون التقيد بالأخلاق الحميدة والتصرفات الفاضلة
فلامانع من السرقة والتزوير والكذب وقبول الرشوة وإطالة اللسان وسب الناس وارتكاب جميع الموبقات طالما هم يؤدون الفرائض فى مواعيدها وعلنا أمام الناس
والله غفور رحيم

أعرف صديق
حددت علاقتى به من هذا النوع من معتنقى الإسلام الجديد أو الإسلام المزيف
هو شخص ملتحى وإبنته وزوجته منقبتين ولكنه كالشيطان المتحرك على رجلين
ذمام ونمام وسباب وكذاب وسليط اللسان وفيه كل العبر
لم يترك انسان دون سب وذم أو نميمة ولا يستريح لسماع مدح فى أى انسان ولابد أن يخترع فيه عيوب حتى يكون هو أحسن الناس
هو
يعمل بالخليج ويتصل بالجمعيات الخيرية مختفيا تحت لحيته ونقاب بيته ومظهره الكاذب ويلم الصدقات بحجة ارسالها لفقراء مصر ولكنه يوزع أقل من عشرها ويرسل الباقى لبناء وتشطيب عمارته فى مصر
وكنت أعرف صاحب معرض سيارات نصاب
وكان يختفى تحت ستار الدين
يضع مصلية فى طرقة فى طريق مكتبه وقبل أن تخطوا على المصلية دون قصد ينتفض فجأة ويدفعك بعيدا عن المصلية قبل أن تخطوا عليها مع التمتمتمة بعبارات دينية أثناء رفعها ليشعرك أنك فى مكان طاهر يشبه المسجد لإنسان متعبد وطاهر وليس معرضا للسيارات فقط
هذا المتعبد الطاهر كان يشترى السيارات من العملاء بطريق النصب والشيكات المزورة
فهو قبل اتمام أى عملية شراء يجعل العميل ينتظر على الأقل نصف ساعة فى مكتبه حتى يفرغ من الصلاة أمام العميل ويطيل فى السجود متعمدا حتى لو فى غير مواعيدها لإعطاء جو من الخشوع والهدوء الربانى للعميل يجعله مطمئنا لصاحب المعرض

ثم يبدأ فى المساومة والإتفاق على شراء السيارة ويشتريها بسعر عالى وتفاجأ بأن الشيكات التى وقع عليها أمامك وهى ثمن السيارة تم استبدالها بشيكات أخرى ( مضروبة ) أثناء تقديم الشاى للعميل والتى أحضرها من الخارج عامل الشاى مع صينية الشاى دون أن يدرى العميل
حيث كان أحد مساعديه الذى يتصنت على مكتبه عن طريق ميكروفون داخلى يتابع الإتفاق ويكتب فى نفس الوقت نسخة من شيكات بديلة لإعطائها للزبون وبالإتفاق مع صاحب المعرض الخاشع العابد
وهكذا نجا من عشرات القضايا وحصل على أحكام بالبراءة من قضايا الشيكات المرفوعة ضده لأنها ليست بخطه

أتذكر فى شبابى أنى كنت أجلس مع شاب خليجى
وأخذ يحكى عن مغامراته مع نساء وبنات الشام الغيد فى سوريا
حيث كان يزورها كل شهر مرة لقضاء أوقات متعة مع عشيقاته هناك
وفجأة نظر إلى ساعته ثم استأذن لتأدية الصلاة ثم اللحاق بموعد مع الجو وكانت أيضا إمرأة سورية من جميلات الشام يقيم معها علاقة جنسية ويتخذها عشيقة له مقيمة فى بلده

هكذا
تحول بعض المسلمين من فاقدى الضمير والذين امتلأت قلوبهم بالجشع واعتنقوا نصف الإسلام فقط
اهتموا بالفرائض فقط وأهملوا الأخذ بالأسباب ومارسوا جميع الموبقات فى نفس الوقت
تحولوا إلى الدين الجديد بل سخروا الدين ومظاهره لخداع الغير ومزاولة أعمال النصب والإحتيال وأكل الباطل تحت عباءة الدين
وهناك الكثير والكثير يرتكب تحت اسم
الدين
مما يسيئ للإسلام والمسلمين
ولابد لكل منا تجربة مع معتنقى الدين
الجديد
الذى يفصل الفرائض عن الأخلاق والتصرفات

ragab
عضو مئوى

ذكر

الدين الجديد  ... Empty رد: الدين الجديد ...

مُساهمة من طرف elhram الخميس 16 أكتوبر 2008, 4:55 pm

عودا حميدا يادكتور رجب وحشتنا والله وحشتنا مواضيعك

للاسف الشديد ان الموضوع حقيقى وبيحصل وخاصة هنا فى المملكة يعنى الى حد ما فى التزام بالصلاة شوى لكن للاسف صلاة بدون فاعلية . ويمكن اكون انا واحد منهم انا وغيرى من الشباب او الرجال بصفة عامة .

لكن اكيد الانسان لما بيشوف واحده منقبة او انسان ملتحى بيحس داخليا انه ملتزم على الاقل بالمظهر لان بواطن الامور لايعلمها الا الله . لكن انا من وجهة نظرى الشخصية ان انا مقدرش اطلق اللحية والتزم الا لما اكون ملتزم فعلا وقولا يعنى اكون حافظ كتاب الله اكون بتبع السنة فى حياتى اكون بحاول انىن اجتهد على الاقل محافظ على فروضى والسنن وعلى فكرة مش معنى الفرائض والسنن الصلاة والصوم والحج والزكاة وخلاص لا طبعا فى الاخلاق وكما قال الرسول صلى الله عليه وسلم (إنما بعثت لأتمم مكارم الاخلاق ) صدق رسول الله صلى الله عليه وسلم . يعنى الدين بدايته اخلاق وعلم والدين الاسلامى دين معاملة فى كل شئ يعنى التعامل فيه وكيفية التعامل مع الناس وفى الحياة وفى كل الظروف مهما كانت شدتها وصعوبتها الاسلام بيبين وبيوضح طرق التعامل السليمة فيها .
لكن للاسف الواقع الى بنعيشه اليومين دول واقع مؤلم ومؤسف جدا انتشار الفساد فى كل الطبقات وانتشار الرذائل ويمكن ان فى صحوة دينية شوى او اخلاقية مش باينة للناس لكن فى ناس بتحاول لكن انا بقول ان الالتزام الدينى جوهريا واخلاقيا وداخليا وفرائضيا وسننيا ومظهريا يعنى المظهر اخر شئ وعموما لو الانسان فى قلبه ذرة من ايمان عمره ماهيلتحى ويظهر بشكل ملتزم وهو من جواه فاسد . ومعرفش بصراحة بيجيله قلب ازاى وضميره بيسمحله ازاى انه يرتشى وياخد فلوس الصدقات وهو بيظهر قدام الناس بمظهر ملتزم بعتبر ان ده نفاق والمنافقون فى الدرك الاسفل من النار . ربنا يهدى الجميع واتمنى للكل الهداية .

elhram
عضو مئوى

ذكر

مُساهمة من طرف ragab الأحد 19 أكتوبر 2008, 12:47 pm

شكرا
أخى الفاضل الهرم على شعورك الطيب
وهذا مانتوقعه من أخ كريم وابن أخ كريم

وللأسف البعض من المسلمين
اكتفى بالإسلام الشكلى والمظهرى
واستغل ثقة الناس فى الشخص المتدين
وانقلب إلى شيطان مغلف برداء الدين
نتمنى لهم الهداية

مع التحية
floa floa

ragab
عضو مئوى

ذكر

مُساهمة من طرف mawadee3 الثلاثاء 21 أكتوبر 2008, 5:25 am

عندما توجهت لاستخراج صورة من حكم صحة توقيع فطلب منى الإنتظار إلى أن يفرغ من صلاة الظهر على أن أجهز له الحلاوة
يعنى الإتاوة أو الرشوة

كيف حالك يا د.رجب ? إن شاء الله تكون كويس
أنا حبيت أسأل بعد إذنك .... إنت شو كان رد فعلك أو تصرفك اتجاه هادا الموظف?
mawadee3
mawadee3
عضو مئوى

انثى

مُساهمة من طرف ragab الثلاثاء 21 أكتوبر 2008, 12:49 pm

mawadee3 كتب:
يعنى الإتاوة أو الرشوة

كيف حالك يا د.رجب ? إن شاء الله تكون كويس
أنا حبيت أسأل بعد إذنك .... إنت شو كان رد فعلك أو تصرفك اتجاه هادا الموظف?

أهلا mawadee3
وشكرا لسؤالك
للأسف اضطررت للدفع
مرغم أخاكى لا بطل
والا كان سيدخلنى فى متاهات
ويقول فوت علينا بكره
وبعد بكره
وموظف الحكومة دايما على حق
ومثله الأعلى هو ..
هات رشوة وانا سيدك

تحياتى وتقديرى
floa

ragab
عضو مئوى

ذكر

مُساهمة من طرف elhram الثلاثاء 21 أكتوبر 2008, 2:27 pm

للاسف يادكتور اننا كلنا بنخضع فى الاخر لفعل الغلط

ومش عارف بصراحة السبب فى كده

قبل كده كنت بتعرض لمواقف كانت بسيطة وبرفض للدفع وبدخل فى متاهات يمكن كانت خفيفة

لكن فى ايام سفرى والله وان ابعمل الفيش الجنائى بيتكلف 6 جنيه وبيطلع تانى يوم وانا محتاجه فى نفس اليوم وبسرعة اضطريت ادفع 90 جنيه لعسكرى معفن علشان يخلصلى الموضوع لا ووقتها يقولولى ايه انت عليك قضية سرقة تيار كهربى اقولهم يعنى ايه مش فاهم يقولو متقلقش احنا هنخلصهالك مجدعة قال يعنى بيوهمونى علشان يحللوا الفلوس الى هياخدوها منى ..

وللاسف فى مصر مفيش حاجة بتخلص فى اى مصلحة من غير ماتدفع .. والله فاكر فى 2 كلية موظف فى شئون الطلبة طبعا فى زحمة وكده علشان يخلصلى ورقى قالى عايز افطر وعلبة سجاير وكباية شاى
انا عملت فيها ثورجى وعملتلوا مشكلة وزعقت وقلبت الدنيا ودخلت للمدير وعملت موضوع وحدوته وورقى خلص وقتها على طول لما قليت ادبى وزعقت وعملت شبوره ودوشة

للاسف فى مصر عمرك ماتخلص اى مصلحة بالادب والطريق الصح ياترشى ياتبلطج

elhram
عضو مئوى

ذكر

مُساهمة من طرف ragab الأربعاء 05 نوفمبر 2008, 2:24 pm

elhram كتب:للاسف يادكتور اننا كلنا بنخضع فى الاخر لفعل الغلط

لكن فى ايام سفرى والله وان ابعمل الفيش الجنائى بيتكلف 6 جنيه وبيطلع تانى يوم وانا محتاجه فى نفس اليوم وبسرعة اضطريت ادفع 90 جنيه لعسكرى معفن علشان يخلصلى الموضوع لا ووقتها يقولولى ايه انت عليك قضية سرقة تيار كهربى اقولهم يعنى ايه مش فاهم يقولو متقلقش احنا هنخلصهالك مجدعة قال يعنى بيوهمونى علشان يحللوا الفلوس الى هياخدوها منى ..

وللاسف فى مصر مفيش حاجة بتخلص فى اى مصلحة من غير ماتدفع .. والله فاكر فى 2 كلية موظف فى شئون الطلبة طبعا فى زحمة وكده علشان يخلصلى ورقى قالى عايز افطر وعلبة سجاير وكباية شاى
انا عملت فيها ثورجى وعملتلوا مشكلة وزعقت وقلبت الدنيا ودخلت للمدير وعملت موضوع وحدوته وورقى خلص وقتها على طول لما قليت ادبى وزعقت وعملت شبوره ودوشة

عزيزى الهرم
الرشوة أصبحت أهم من الرسوم الرسمية
بدونها لا تستطيع انهاء مصلحتك فى أى جهة
وفى المحاكم التى تحاسب المرتشى والراشى وتحكم عليه بالحبس وتحارب الرشوة
القاء السلام على الموظين فيها له مقابل
وللإطلاع على أى شيئ لابد من دفع رشوة
حتى صارت حياة المواطن المصرى لا تستفيم دون دفع الرشاوى
هل
تصرف الحكومة مرتبات ضعيفة لموظفينها على أن يتصرف ويكمل الباقى من الرشاوى
وهل الموظف المرتشى وخاصة المتدينين منهم لا يعلموا أن الله يلعن الراشى والمرتشى
والرشوة ضد تعاليم جميع الأديان
وأن الصلاة والفرائض الدينية لا تقبل من مرتشى
لا أدرى

مع التحية
floa

ragab
عضو مئوى

ذكر

مُساهمة من طرف elhram الخميس 06 نوفمبر 2008, 4:48 pm

ragab كتب:
elhram كتب:للاسف يادكتور اننا كلنا بنخضع فى الاخر لفعل الغلط

عزيزى الهرم
الرشوة أصبحت أهم من الرسوم الرسمية
بدونها لا تستطيع انهاء مصلحتك فى أى جهة
وفى المحاكم التى تحاسب المرتشى والراشى وتحكم عليه بالحبس وتحارب الرشوة
القاء السلام على الموظين فيها له مقابل
وللإطلاع على أى شيئ لابد من دفع رشوة
حتى صارت حياة المواطن المصرى لا تستفيم دون دفع الرشاوى
هل
تصرف الحكومة مرتبات ضعيفة لموظفينها على أن يتصرف ويكمل الباقى من الرشاوى
وهل الموظف المرتشى وخاصة المتدينين منهم لا يعلموا أن الله يلعن الراشى والمرتشى
والرشوة ضد تعاليم جميع الأديان
وأن الصلاة والفرائض الدينية لا تقبل من مرتشى
لا أدرى

مع التحية
floa

للاسف يادوك ان دى الحقيقة وان كل ده بيحصل مبتقدرش تخلص اى حاجة فى اى حاجة من اى مصلحة حكومية غير لازم تدفع

لكن السؤال ليه الناس بترتشى ؟

فى البداية نقول ان المرتبات ضعيفة دى حقيقة طبعا محدش ينكرها
والاسعار بتزيد يوم بعد يوم
وطبعا الناس مش قادره تكفى طلباتها فبتدور على اى مصدر للمال من اى مكان حتى لو غير مشروع

لكن لو الناس الى بقالها سنين بترتشى لو مرتباتهم بقت عالية تفتكر انهم هيتغيروا ؟؟؟

انا لااعتقد لان الانسان بطبعه طماع وتانى شئ ان الناس دى قبلت من البداية انها تاخد حرام وتاكل من حرام وكما قال رسول الله عليه الصلاة والسلام

(من دخل فى جوفه لقمة من حرام فى النار اولى به )وقال ايضا(من دخل فى جوفه طعام من حرام فليتبؤ مقعده فى النار) صدق رسول الله

يعنى اعتقد الموضوع ضعف ايمان فى ناس فقرا بشكل فظيع وعمرهم مابصوا لقرش حرام رغم انهم فىا امس الحاجة

الحكاية حكاية ايمان وقلب نضيف

تحياتى يادكتور رجب

elhram
عضو مئوى

ذكر

- مواضيع مماثلة