هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الإفراج عن إسراء عبد الفتاح -فتاة الفيس بوك-

dolphinsmile
مصرية
6 مشترك

الإفراج عن إسراء عبد الفتاح -فتاة الفيس بوك- Empty الإفراج عن إسراء عبد الفتاح -فتاة الفيس بوك-

مُساهمة من طرف مصرية الجمعة 25 أبريل 2008, 12:25 am

مصرية
مصرية
عضو ألفى

انثى

الإفراج عن إسراء عبد الفتاح -فتاة الفيس بوك- Empty رد: الإفراج عن إسراء عبد الفتاح -فتاة الفيس بوك-

مُساهمة من طرف dolphinsmile الجمعة 25 أبريل 2008, 2:41 pm

هو اية اللى حصللها اصلا عشان تتسجن يا جدعان

معلش قولولى نبذه scratch
dolphinsmile
dolphinsmile
عضو مئوى

انثى

الإفراج عن إسراء عبد الفتاح -فتاة الفيس بوك- Empty رد: الإفراج عن إسراء عبد الفتاح -فتاة الفيس بوك-

مُساهمة من طرف Nothing to Lose الجمعة 25 أبريل 2008, 4:06 pm

ولا حاجة
عملت جروب عالفيس بوك للدعوة لاضراب يوم 6 ابريل ... وانضم للجروب ده اكتر من 60000 شخص ، فطبعا كان لازم يلاقوا كبش فداء يرموا عليه تهمة التخريب والعصيان المدنى والمحلة الكبرى فمسكوها هيه ... و بعدين النيابة افرجت عنها فصدر امر خفى باعتقالها بدون علم اى حد ... و شكلهم كده ركبوها الرعب فى السجن ... البنت خارجة عندها انهيار عصبى .. و بعدين يقولوا حرية تعبير و بتاع koba

انا بقى اللى نفسى حد يقوللى
ازاى النيابة تفرج عنها و بعدين يصدر قرار باعتقالها؟ هى العدالة لها وجوه كثيرة والا ايه؟ و مين من حقه يصدر قرارات اعتقال فى حق ناس مفرج عنهم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Nothing to Lose
Nothing to Lose
عضو مئوى

انثى

مُساهمة من طرف larno الجمعة 25 أبريل 2008, 4:34 pm

انا قلبي حاسس ان البت دي اتعذبت لما قالت بس
وواضح انها متلقنه كلمتين تقولهم و انها لو جابت سيرة تعذيب هايتخرب بيتها

في حد يخرج من المعتقل بيتنفض و ماسكه في مامتها زي طفل عنده سنتين واول حاجه تقولها وتعيدها وباصرار انها كانت بتفطر و تتغدي و تتعشي لحمه و فراخ وبتصلي و بتقرا وقت ماتحب ... ولا انا متهيألي ولا ايه !!! think

طب باقي ال 21 ماطلعوش ليه ؟؟؟
scratch
larno
larno
عضو مئوى

انثى

مُساهمة من طرف مصرية الجمعة 25 أبريل 2008, 4:38 pm

إسراء عبدالفتاح لـ «المصرى اليوم» بعد الإفراج عنها: أعلنت «التوبة».. ولم أسمع عن «٤ مايو» ولن أسمع عنه.. وكنت في «فندق ٥ نجوم»

حوار سامي عبدالراضي ٢٥/٤/٢٠٠٨

١٨ يوماً قضتها إسراء عبدالفتاح فتاة الـ «فيس بوك» خلف أسوار السجن.. وساعة و٢٠ دقيقة، فصلت بين سجن القناطر ومنزل عمها في المطرية بالقاهرة.. لم تصدق إسراء «٢٨ عاماً» أنها حرة طليقة، خرجت من «العزلة» وملابس السجن البيضاء، لتعود إلي أحضان أمها وأسرتها وأصدقائها وزملائها.. تركت سجناً «أقرب إلي فنادق الخمس نجوم» ـ حسب وصفها ـ وودعت سجينات تعاطفن معها بين ٤ جدران ووقفن بجوارها.. احتضنت «سجانات» قبل أن تغادر السجن وهي تردد لنفسها: «أتمني ألا أراكن مرة ثانية، رغم أن معاملتكن لي كانت ممتازة ورائعة دون إهانة أو تجريح».

وضعت «إسراء» قدمها خارج السجن، لم تنظر إلي الوراء لتودعه، لأن ذكريات الـ «١٨ يوماً» استقرت بقوة في «عقل» الفتاة.. إسراء لا تعرف شيئاً عن «إضراب ٤ مايو» ـ كما قالت ـ ولن تشارك فيه ولن تدعو له: «أنا خلاص حرمت ولا تسألوني عن ٤ مايو.. فأنا لا أعرف عنه شيئاً ولا أريد.. أتمني فقط أن أسافر مع والدتي لأداء العمرة.. أسافر لأنه دون تأشيرة وسأفكر مائة مرة.. أعود أم لا».

خلف ابتسامتها وفرحتها ونظارة طبية واتصالات لم تتوقف، روت إسراء عبدالفتاح تفاصيل الرحلة كاملة لـ «المصري اليوم»، تحدثت عن قلق ورعب وخوف وفرحة وحزن وحب وإغماء ودعاء لم ينقطع. «إسراء» قالت كل شيء علي أصوات «زغاريد» جيرانها وأصدقائها وهم يرددون مع الأم الطيبة: «عقبال فرح إسراء وربنا يبعت لها ابن الحلال».

يوم ٦ أبريل ـ تروي إسراء ـ كنت وبعض زملائي علي مقهي أمام الشركة التي أعمل بها في وسط البلد.. فجأة، وجدنا رجالاً مدنيين، يدخلون المقهي، وأمروا الجميع بالانصراف، إلا نحن.. لحظات وجاءوا بـ «ميكروباص» ونقلونا بعد نصف ساعة إلي سيارة ترحيلات، كان ذلك في الحادية عشرة صباحاً، أعتقد أن السيارة تجولت بنا في شوارع القاهرة وفي الطرق السريعة، لتنتهي الرحلة مؤقتاً في الرابعة مساء أمام قسم قصر النيل، وتم اقتيادي وآخرين إلي نيابة قصر النيل ومنها إلي ترحيلات الخليفة.. هناك علمت بقرار حبسي، جلست القرفصاء بجوار أحد الحمامات في السجن من الساعة الثالثة إلي التاسعة صباحاً.. كنت خائفة حائرة أتذكر أمي ودموعها ودعواتها كل صباح: «ترجعي بالسلامة يا إسراء وربنا يبعد عنك ولاد الحرام».. في الصباح جاءت سيارة ترحيلات ونقلتني وأخريات إلي سجن القناطر.. كنت هاموت من الخوف.. فهي المرة الأولي التي أدخل فيها قسم شرطة.. كنت أدخله من أجل إجراءات عادية استخراج بطاقة أو فيش، أما سجن القناطر فكنت أسمع عنه فقط، أشاهده في أفلام السينما.

المعاملة داخل السجن، لم أكن أتوقعها.. السجينات لا يعرفن شيئاً عن الإضراب أو التفاصيل التي شهدتها القاهرة والمحلة.. عرفوا أنني محتجزة سياسياً «بتوع سياسة» وهي التسمية التي يحلو للسجينات ولم أشعر بالغربة، احتضنني البعض منهن وسمع الحكاية، وتعاطف معي.. أما السجانات، فيختلفن عن مشاهد السينما.. وجدتني أمام واحدة.. طلبت مني بهدوء أن أخلع ملابسي وأستعد لارتداء ملابس السجن.. رفضت وأقنعتني بنفس هدوئها ورفضت أن أخلع «بنطلوني» واقتربت مني وأكدت أنها ستوفر لي «بنطلون» أبيض وهو ما حدث.. في الصباح، كانت «سجينة» صغيرة في السن، تقترب مني وتجهز لي الإفطار والمشروبات، وقالت: سأكون في خدمتك يا إسراء لحد ما ربنا يفك سجنك، وتساقطت دموعي، فهل خلف الأسوار تعيش مثل هذه القلوب.. هنا توجد إنسانية، ربما تختلف عن الشارع بغضبه وثورته وهياجه ومشاكله.

سجن إيه.. ده كان فندق ٥ نجوم.. والله كان ٥ نجوم شيكولاتة وطعام فاخر وتليفزيون.. وده كان عنبر الأموال العامة.. لم أسأل عن شيء.. في هذه اللحظة تذكرت الساعات الأولي للقبض علي وأول ما قالوا دخلوها التخشيبة الـ ٣ بنات هيخرجوا ودي تقعد.. جالي انهيار عصبي وأطلقت صرخات استغاثة.. أنا عايزة أروح معهم ومسكت في ملابس أمير سالم المحامي.. وقلت له والنبي ما تسيبني يا أستاذ أمير.. اقترب مني البعض وحاولوا يضحكوا علي وقالوا إنني هاطلع بس اركب عربية الترحيلات الأول، ورحت سجن الخليفة «وقرفصت» ٦ ساعات زي ما قلت وكنت خايفة موت من الناس الموجودة.

سمعت عن القرار الإنساني للنائب العام بالإفراج عني لكني بصراحة ماكنتش مطمئنة، كنت حاسة إن فيه حاجة هتحصل وتاني يوم قرار الاعتقال طلع سلمت نفسي للأمر الواقع، كنت أستيقظ صباحاً وأقرأ القرآن وأصلي وأسمع حكاية السجينات.. كل واحدة بتحكي حكايتها في السجن وليه دخلت وبصراحة كنت مستمتعة بالحكايات دي.. أهي حاجة بتضيع الوقت وخلاص.

بصراحة.. لم أكن أتوقع قرار حبيب العادلي وزير الداخلية بالإفراج عني.. ودلوقتي مش قادرة أصدق إنني في البيت، كنت هاموت وأنا عارفة إن أمي مسافرة لأداء العمرة.. مش عارفة كنت هاعمل إيه من غير ما أودعها ولا أترمي في حضنها.. أنا فعلاً باشكر الوزير علي قراره الإنساني.. حاسة إنني كفرت عن ذنوبي خلال فترة الاعتقال.. ذنوب بشكل عام: كدبة.. مقلب.. كنت أشعر أنني تطهرت من أخطاء وذنوب كثيرة.. أنا أعلنت التوبة خلاص.. إضراب ٤ مايو إيه.. أنا لم أسمع عنه ولن أسمع عنه ولن أشارك فيه مهما حصل ومش هخليك بالبيت في اليوم ده ومش هالبس اسود.. أنا في عملي يوم ٤ مايو توبة من الإضراب والاعتقال.. أنا حرمت خلاص.. والله كان نفسي أسافر مع ست الحبايب لأداء العمرة كده من غير تأشيرة ومارجعش تاني.. لكن في الحالة دي كنت هارجع لأنني باحب مصر وشربت من نيلها!.
مصرية
مصرية
عضو ألفى

انثى

مُساهمة من طرف larno الجمعة 25 أبريل 2008, 4:50 pm

سجن إيه.. ده كان فندق ٥ نجوم.. والله كان ٥ نجوم شيكولاتة وطعام فاخر وتليفزيون

أنا أعلنت التوبة خلاص.. إضراب ٤ مايو إيه.. أنا لم أسمع عنه ولن أسمع عنه ولن أشارك فيه مهما حصل ومش هخليك بالبيت في اليوم ده ومش هالبس اسود.. أنا في عملي يوم ٤ مايو توبة من الإضراب والاعتقال.. أنا حرمت خلاص

طب ما لو السجن 5 نجوم و شيكولاته و تليفزيون ، ماتشارك في اضراب 4 مايو وتروح تقعد تاني في الفندق، حد يكرة Very Happy

قلبي مش مرتاح للكلمتين المتزوقين دول ... ده احنا في مصر nocomment
larno
larno
عضو مئوى

انثى

مُساهمة من طرف Nothing to Lose الجمعة 25 أبريل 2008, 5:36 pm

larno كتب:
سجن إيه.. ده كان فندق ٥ نجوم.. والله كان ٥ نجوم شيكولاتة وطعام فاخر وتليفزيون

أنا أعلنت التوبة خلاص.. إضراب ٤ مايو إيه.. أنا لم أسمع عنه ولن أسمع عنه ولن أشارك فيه مهما حصل ومش هخليك بالبيت في اليوم ده ومش هالبس اسود.. أنا في عملي يوم ٤ مايو توبة من الإضراب والاعتقال.. أنا حرمت خلاص

طب ما لو السجن 5 نجوم و شيكولاته و تليفزيون ، ماتشارك في اضراب 4 مايو وتروح تقعد تاني في الفندق، حد يكرة Very Happy

قلبي مش مرتاح للكلمتين المتزوقين دول ... ده احنا في مصر nocomment

وانا من رأيك يا لارنو

الكلام ده ميدخلشى دماغ عيل صغير
طب لو محدش عملها حاجة و الكلام الجميل ده ... امال خايفة و حرمت من ايه لما السجن جميل فى عنيها كدة؟ دى بتقول لعمرو اديب مفتكرش حدخل عالفيس بوك انهردة ... وشكلها تقصد ابدا

برده مش فاهمة ... هى مش سلطة القانون واحدة؟ والمفروض طالما النائب العام افرج عنها يبقى خلاص؟ ازاى الداخلية تعتقلها؟ ومن غير لا محاكمة ولا موافقة النائب العام ولا حاجة؟
Nothing to Lose
Nothing to Lose
عضو مئوى

انثى

مُساهمة من طرف aniD الجمعة 25 أبريل 2008, 8:41 pm

يا جماعه ليه السودويه ديه
السجن لو فى هاواى حيفضل سجن و تجربه قاسيه خصوصا ان واضح ان البنت مش بتاعه بهدله و موضوع الفيس بوك جه معاها بالصدفه

و بعدين الناس اللى فى السجن دول يعنى لازم يكونوا وحوش...و لا احنا مستخسرين نصدق الحاجه الكويسه
aniD
aniD
عضو مئوى

انثى

مُساهمة من طرف مصرية الجمعة 25 أبريل 2008, 10:20 pm

أنا برضه من رأي أنيد
تجربة السجن مهما كانت المعاملة كويسة
أكيد تجربة مؤلمة

وبعدين متنسوش اللي حصل لمامتها
أكيد اتأثرت إن مامتها أد إيه اتعذبت من غيرها

ربنا يكون في عونها
مصرية
مصرية
عضو ألفى

انثى

مُساهمة من طرف larno الجمعة 25 أبريل 2008, 11:09 pm

ايوة احنا عالم سوداويه و فكرتنا وحشه عن البلد... think
ليه يا NTL كده ؟؟؟ هه هه off
:xgfd:
larno
larno
عضو مئوى

انثى

مُساهمة من طرف Nothing to Lose السبت 26 أبريل 2008, 12:36 am

larno كتب:

ايوة احنا عالم سوداويه و فكرتنا وحشه عن البلد... think
ليه يا NTL كده ؟؟؟ هه هه off
:xgfd:

يعجبنى فيكى يا لارنو ان كلمتك لا ممكن تنزل الأرض ابدا pelea
Nothing to Lose
Nothing to Lose
عضو مئوى

انثى

مُساهمة من طرف Nothing to Lose السبت 26 أبريل 2008, 12:44 am

aniD كتب:يا جماعه ليه السودويه ديه
السجن لو فى هاواى حيفضل سجن و تجربه قاسيه خصوصا ان واضح ان البنت مش بتاعه بهدله و موضوع الفيس بوك جه معاها بالصدفه

و بعدين الناس اللى فى السجن دول يعنى لازم يكونوا وحوش...و لا احنا مستخسرين نصدق الحاجه الكويسه

مش سوداوية ولا حاجة ... بس اصل فعلا مفيش حاجة بتحصل تخلى الواحد يتفائل akhh ... لما اللى سجنوها حلوين وحنينين و شايلنها على راسهم من فوق يبقى اعتقلوها ليه من اساسه؟ حبا فى سواد عينيها؟ عاوزين يشيلوها فوق راسهم وخلاص والا بيبعتوا رسالة؟ و بيدوها هى كمان درس متين و يحفظوها كلمتين تطلع تقولهم فى التلفزيون؟

يالله ... الحمد لله انها خرجت و عقبال الباقيين
Nothing to Lose
Nothing to Lose
عضو مئوى

انثى

مُساهمة من طرف aniD السبت 26 أبريل 2008, 12:47 pm

عاوزين يشيلوها فوق راسهم وخلاص والا بيبعتوا رسالة؟ و بيدوها هى كمان درس متين و يحفظوها كلمتين تطلع تقولهم فى التلفزيون؟
ما هو ده اساسى ...بس مش ضرورى يعى يعذبوها عشان يعملوا كده ~~~
aniD
aniD
عضو مئوى

انثى

مُساهمة من طرف Gatita السبت 26 أبريل 2008, 2:07 pm

silent
Gatita
Gatita
عضو ألفى

مُساهمة من طرف Nothing to Lose الأحد 27 أبريل 2008, 12:43 am

aniD كتب:
عاوزين يشيلوها فوق راسهم وخلاص والا بيبعتوا رسالة؟ و بيدوها هى كمان درس متين و يحفظوها كلمتين تطلع تقولهم فى التلفزيون؟
ما هو ده اساسى ...بس مش ضرورى يعى يعذبوها عشان يعملوا كده ~~~

يا عنيد ... هو التعذيب لازم يبقى بدنى أو تاخدلها بونيتين و كام شلوت و روسية اسكندرانى؟
لأ ممكن يكون برده نوع من الارهاب و التهديد ... تهديد لها بقى ولأهلها مثلا و كدة يعنى ... و ده يخوفها اكثر لأنها بتتخيل حاجة ماشفتهاش بعنيها وعقلها يودى و يجيب ... و اكيد حصل كدة والا ماكانتش تبقى باصمة بصوابعها العشرة ... معلش يعنى دى برده عضوة فى حزب الغد حتى وان كانت غير نشطة لكن اصل الحزب ده مش موضة ... اللى بينضم له بيبقى مفكر فيها ولو شوية

على العموم كل دى تكهنات ومحدش يعرف الحقيقية ايه scratch
Nothing to Lose
Nothing to Lose
عضو مئوى

انثى

- مواضيع مماثلة